زمینه‏سازان ظهور - مهدویت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهدویت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» زمینه‏سازان ظهور

4 . احترام خالصانه

از آنجایى که امام حقى بزرگ برگردن پیروان دارد، خداوند متعال احترام او را بر مردمان لازم فرموده است . از اینرو هرآنچه مایه بزرگداشت او مى‏شود از سوى یاران آن حضرت انجام مى‏گیرد . ایشان این روحیه را در زمان غیبت در خود ایجاد نموده‏اند تا در زمان ظهور نیز همواره در تمامى امور، احترام آن حضرت را پاس دارند .

ائمه معصومین علیهم السلام که معلم انسانهایند، هرگز از این مهم غفلت نکرده و عظمت‏شان آخرین معصوم علیه السلام، آنها را به تکریم و احترامى مثال زدنى واداشته است .

وقتى «دعبل خزاعى‏» قصیده‏اى غراء براى امام على بن موسى الرضا علیهما السلام خواند - که در ابیاتى از آن به حضرت مهدى علیه السلام اشاره شده بود - حضرتش به احترام ذکر نام مقدس ایشان، متواضعانه برخاسته، دست‏بر سر نهاد و براى فرج قائم آل محمد صلى الله علیه و آله دعا فرمود . راوى این عمل ارزشمند امام رضا علیه السلام را این گونه وصف کرده است:

«فوضع الرضا علیه السلام یده على راسه وتواضع قائما ودعى له بالفرج; (11) حضرت رضا علیه السلام دست‏خود را بر سرش قرار داد و در حالى که ایستاده بود تواضع کرد و براى فرج او [امام زمان علیه السلام] دعا کرد .»

به راستى کسى که از احترام اندکى به صورت برخاستن هنگام شنیدن نام آن حضرت کوتاهى مى‏کند، چگونه مى‏تواند در عصر ظهور به تکریم آن حضرت بپردازد و از جان خود بگذرد؟!

مناسب است درباره احترام به آن حضرت بیشتر بخوانیم .

از امام صادق علیه السلام سؤال شد: «چرا به هنگام شنیدن نام «قائم‏» لازم است‏برخیزیم!» آن حضرت فرمود: «آن حضرت، غیبت طولانى دارد و این لقب یادآور دولت‏حقه آن حضرت و ابراز تاسف بر غربت اوست و لذا آن حضرت از شدت محبت و مرحمتى که به دوستانش دارد به هر کس که حضرتش را به این لقب یاد کند نگاه محبت‏آمیز مى‏کند . از تجلیل و تعظیم آن حضرت است که هر بنده خاضعى در مقابل‏صاحب عصر خود هنگامى که مولاى بزرگوارش به سوى او بنگرد از جاى برخیزد، پس باید برخیزد و تعجیل در فرج امر مولایش را از خداوند مسئلت نماید . (12) »

علاوه بر حکمت‏یاد شده، آمادگى افراد در هر آن، براى قیام، و مبارزه و جهاد در راه تحکیم عدالت اجتماعى، و حفظ حقوق انسانها واجد اهمیتى بسزاست .

انسان منتظر که زمینه‏ساز ظهور در عصر غیبت است، باید همواره داراى چنین هدفى باشد و در راه تحقق آن به گونه‏هاى مختلف بکوشد و تا آنجا این آمادگى را داشته باشد و ابراز دارد، که هرگاه نام پیشواى قیام (قائم) ذکر مى‏شود به پاخیزد و آمادگى همه جانبه خویش را نشان دهد و این آمادگى را همیشه به خود و دیگران تلقین و تحکیم کند . (13)

5 . انتظار راستین

انتظار راستین که اساس شخصیت‏یاران امام مهدى را شکل مى‏دهد، پیشینه‏اى بس دراز و طولانى در تاریخ شیعه دارد .

آخرین فرستاده الهى بانگ برآورده و انسانها را به روزگارى سراسر نور نوید داده و فرموده است:

«لا تذهب الدنیا حتى یلى امتى رجل من اهل بیتى یقال له المهدى; (14) دنیا به پایان نرسد مگر اینکه امت مرا مردى از اهل بیت من رهبرى کند که به او مهدى گفته مى‏شود .»

و اکنون قرنها از آن بانگ ملکوتى مى‏گذرد، ولى همچنان طنین دلنشین و امیدبخش آن در گوش انسانهاست . و این بشارت بزرگ زندگى مردمان را در عصر بلند انتظار با تاریخى روشن از نمودها و جلوه‏هاى فکرى و عملى روز به روز به آن دروازه روشنایى نزدیک‏تر مى‏سازد .

و آنچه در این رهیافت از ارزشى بس بلند برخوردار است زمینه‏سازى براى ایجاد آن حکومت موعود است; اگرچه زمان برپایى آن از اسرار الهى و تنها در حیطه اراده خداوند است . انتظار به معناى چشم به راه بودن و درنگ کردن به امید پیشامدى خاص و به بیان دیگر کیفیتى است روحى که موجب به وجود آمدن حالت آمادگى براى آنچه انتظار دارند مى‏شود; و ضد آن یاس و ناامیدى است .

این اندیشه در فرهنگ مهدویت‏بیش از هرچیز، مشتمل بر عنصر خوشبینى نسبت‏به جریان کلى نظام طبیعت و سیرتکاملى تاریخ و اطمینان به آینده و طرد عنصر بدبینى نسبت‏به پایان کار بشر است که طبق بسیارى از نظریه‏ها و فرضیه‏ها فوق العاده تاریک و ظلمانى است .

امید و آرزوى تحقق این نوید کلى جهانى انسانى، در زبان روایات اسلامى، «انتظار فرج‏» خوانده شده و از جمله عبادات، بلکه برترین آنها شمرده شده است .

پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام بر انتظار آن روز موعود، و لحظه شمارى در فرا رسیدن آن حکومت‏حقه - که تنها به دست آن حضرت تشکیل مى‏گردد - تاکید فراوانى نموده و آن را از اصول اساسى دیندارى شمرده‏اند و پاداشهاى بزرگى براى منتظران بیان فرموده‏اند .

از همین رو، علماى بزرگ، انتظار ظهور منجى را یکى از وظایف مهم مردم در عصر غیبت و عنصرى اساسى در زمینه‏سازى و حفظ روحیه مناسب براى درک زمان ظهور ذکر کرده‏اند . و همواره مؤمنان را به رعایت این وظیفه خطیر با گفتار و کردار وا مى‏داشتند .

در باب انتظار فرج و ارج و اهمیت آن احادیث فراوانى از پیشوایان معصوم علیهم السلام روایت‏شده است .

رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله در این باره فرموده است:

«افضل اعمال امتى انتظار الفرج من الله عزوجل; (15) برترین کارهاى امت من انتظار فرج از خداى عزیز و جلیل است .»

بدون هیچ توضیحى توجه خوانندگان محترم رابه کلمه «اعمال‏» یعنى «کارها» در روایت جلب مى‏نماییم که آن حضرت، انتظار را عمل و کار دانسته است و نه سکون و بى‏کارى . این فرمایش پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله را تا حدودى امام صادق علیه السلام تبیین فرموده است:

«من سره ان یکون من اصحاب القائم فلینتظر ولیعمل بالورع ومحاسن الاخلاق وهو منتظر فان مات وقام القائم بعد کان له من الاجر مثل اجر من ادرکه فجدوا وانتظروا هنیئا لکم ایتها العصابة المرحومة; (16) هر کس که خوشحال مى‏شود که از یاران قائم علیه السلام باشد باید منتظر باشد و با پرهیزگارى و اخلاق نیکو عمل نماید و با چنین حالى منتظر باشد که هرگاه بمیرد و پس از مردنش قائم علیه السلام به پا خیزد، پاداش او همچون کسى خواهد بود که دوران حکومت آن حضرت را درک کرده باشد، پس بکوشید و منتظر باشید . گوارایتان باد اى گروه رحمت‏شده!»

6 . آمادگى براى خدمت‏به حضرت مهدى علیه السلام

آنان که وجودشان سرشار از عشق خداوند و اولیاى اوست، اگر عصر ظهور را درک کنند بزرگ‏ترین افتخارشان خدمت‏به احت‏بلند مهدى آل محمد صلى الله علیه و آله خواهد بود .

شاید باور کردن این سخن بسى مشکل نماید که رئیس مذهب شیعه، همو که هزاران دانشمند، زانوى ادب و دانشجویى در محضر کلامش بر زمین مى‏نهادند و همو که شاگردان مکتبش عقابان تیز پرواز آسمان اندیشه و علم بودند، آنگاه که نام آخرین ذخیره الهى نزدش برده مى‏شد با حسرتى برآمده از عمق جان و آرزویى بى‏مانند آهى از نهاد برمى‏آورد و مى‏فرمود:

«لو ادرکته لخدمته ایام حیاتى; (17) اگر او را درک کنم تمام روزهاى زندگانى‏ام خدمتگزار او خواهم بود .»

هر کس بخواهد در آن روزگار به خدمت‏حضرتش نصیب گردد باید هم اکنون در دوران غیبت، خدمت‏به آن حضرت و یاران او را سرلوحه کارهاى خود قرار دهد .

بى‏تردید خادمان دوران ظهور، همان خادمان دوران غیبتند .

پس منتظر راستین و علاقه‏مند به حضرت مهدى علیه السلام باید تمامى لحظه‏هاى زندگى خود را سرشار از خدمت‏به او و راه و هدفش سپرى نماید .

7 . خودسازى و دیگرسازى

یکى از ویژگیهاى یاران امام مهدى علیه السلام در عصر غیبت‏خودسازى و مواظبت‏بر رفتار خویش است که در پى آن، جامعه و دیگران نیز به این جهت متمایل خواهند شد .

شکى نیست که دیندارى در عصر غیبت‏حضرت مهدى علیه السلام از هر زمانى دیگر بسى مشکل‏تر و طاقت‏فرساتر است .

حضرت امام صادق علیه السلام سختى این دوران را این گونه تصویر نموده‏اند:

«ان لصاحب هذا الامر غیبة المتمسک فیها بدینه کالخارط للقتاد ثم قال هکذا بیده فایکم یمسک شوک القتاد بیده ثم اطرق ملیا ثم قال: ان لصاحب هذا الامر غیبة فلیتق الله عبده ولیتمسک بدینه; (18) صاحب این امر، غیبتى دارد که در آن هر کس از دین خود دست‏برندارد همانند کسى است که با کشیدن دست‏خود به ساقه قتاد [که بوته‏اى تیغدار است] خارهاى آن را بسترد، پس کدام یک از شما با دست‏خود تیغهاى قتاد را نگه مى‏دارد؟»

سپس آن حضرت مدتى سر به زیر افکنده فرمود: صاحب این امر داراى غیبتى است; پس بنده خدا باید پرهیزگارى و تقوا پیشه کند و به دین خود تمسک جوید .»

اگرچه آزمایشهاى دینى براى همه ایمان آورندگان در همه زمانها، قانون الهى است; اما در عصر غیبت تمامى عوامل دست‏به دست هم داده این آزمایش را به کمال خود رسانده است . در این دوران است که نگهداشت دین، بسیار دشوار است و بیشترین مردم به انگیزه‏هاى گوناگون ایمان خویش را در زندگى ازدست مى‏دهند .

گسترش زمینه‏هاى ناباورى، افزایش انگیزه‏هاى انحراف و گریز از دین، ستیزه جوییهاى دشمنان با دینداران و دیندارى، از مهم‏ترین عوامل این آزمایش است . آنان که در این گردابهاى ترسناک، دین خود را حفظ کنند از شان و رتبه‏اى بس رفیع برخوردار خواهند بود . پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود:

«یا على واعلم ان اعجب الناس ایمانا واعظمهم یقینا قوم یکون فى آخر الزمان لم یلحقوا النبى وحجب عنهم الحجة فآمنوا بسواد على بیاض; (19) اى على! بدان که شگفت انگیزترین مردم از جهت ایمان و عظیم‏ترین آنها از روى یقین، مردمى‏اند که در آخرالزمان خواهند بود; پیامبر را ندیده‏اند و حجت (امام علیه السلام) نیز از آنان محجوب است، اما به سیاهى که بر سفیدى رقم خورده است ایمان آورده‏اند .»

انسان دراین دوران برخلاف دوران معاصر پیامبر صلى الله علیه و آله، از تمامى دریافتهاى حسى نسبت‏به پیامبر و امام علیه السلام دور است و تنها بر اساس درک عقلى و تاریخى، پیامبر صلى الله علیه و آله و پیشوایان معصوم را مى‏شناسد و به رسالت و امامت ایشان ایمان مى‏آورد .

امام سجاد علیه السلام در این‏باره مى‏فرماید:

«یا ابا خالد ان اهل زمان غیبته القائلین بامامته والمنتظرین لظهوره افضل من اهل کل زمان لان الله تبارک وتعالى اعطاهم من العقول والافهام والمعرفة ما صارت به الغیبة عندهم بمنزلة المشاهدة، وجعلهم فى ذلک الزمان بمنزلة المجاهدین بین یدى رسول الله صلى الله علیه و آله بالسیف، اولئک المخلصون وشیعتنا صدقا، والدعاة الى دین الله عزوجل سرا وجهرا; (20) اى اباخالد، مردم زمان غیبت آن امام که به امامت او معتقدند و منتظر ظهور اویند، از مردم هر زمانى برترند; زیرا خداى متعال عقل و فهم و معرفتى به آنها عطا فرموده که غیبت نزد آنان به منزله مشاهده است و آنان را در آن زمان به مانند مجاهدان پیش روى رسول خدا صلى الله علیه و آله که با شمشیر به جهاد برخاستند قرار داده است . آنان مخلصان [حقیقى] و شیعیان راستین ما و داعیان به دین خداى متعال در نهان و آشکارند .»

موفقیت در این آزمایش، نیازمند بینشى است که انسان دیندار در پرتو آن بتواند در برابر تحریفها و شبهه‏ها و تردیدها رویکرد دینى خود را حفظ نماید و با هیچ یک از عوامل انحراف، خلوص دینى و دیندارى رادر فکر و عمل از دست ندهد .

اگر چنین شد، مصداق این فرمایش رسول گرامى اسلام صلى الله علیه و آله خواهد بود که فرمود: «به زودى پس از شما، کسانى مى‏آیند که یک نفر از آنان پاداش پنجاه نفر از شما را دارد .» گفتند: «اى رسول خدا، ما در جنگ بدر و احد و حنین در رکاب شما جهاد کردیم و درباره ما آیه قرآن نازل شده است .»

پیامبر اکرم صلى الله علیه و آله فرمود: «اگر آنچه از آزارها و رنجها که بر آنان مى‏رسد، بر شما آید، بسان آنان شکیبایى نخواهید داشت . (21)

پایدارى بر دین در روزگار غیبت‏به تحمل سختیها، محرومیتها و تنگناهاى مادى خلاصه نمى‏شود; بلکه تحمل فشارهاى سخت روحى و معنوى نیز، بر آنهاافزوده مى‏گردد . و چنانچه دیندارى با صبر و شکیبایى درست و آگاهانه توام نباشد به تدریج ناامیدیها روى مى‏آورد و باور را از روح و فکر برمى‏دارد .

بنابراین منتظر راستین باید که زمینه ساز صادق ظهور باشد و اگر چنین بود، داشتن ویژگیهاى فوق پاره‏اى از خصوصیات او خواهد بود .

________________________________________

1) ذاریات/56 .

2) بحارالانوار، محمد باقر مجلسى، ج‏57، ص‏229 .

3) پیشین، ج‏52، ص‏307 .

4) کمال الدین و تمام النعمه، شیخ صدوق، ج‏2، ص‏409 .

5) غیبت نعمانى، ص‏331 .

6) اصول کافى، کلینى، ج‏1، ص‏371 .

7) کافى، کلینى، ج‏1، ص‏337; کمال الدین و تمام النعمه، ج‏2، ص‏342; غیبت نعمانى، ص‏166 .

8) ر . ک: کمال الدین، ج‏2، ص‏512 .

9) نساء/59 .

10) کتاب الغیبة، شیخ طوسى، ص‏456; کمال الدین و تمام النعمة، ج‏1، ص‏286 .

11) منتخب الاثر، صافى گلپایگانى، ص‏640، ح‏3 .

12) پیشین، ح‏4 .

13) خورشید مغرب، محمدرضا حکیمى، ص‏264 .

14) کمال الدین و تمام النعمه، ص‏644، ح‏3 .

15) همان .

16) غیبت نعمانى، ص‏200، ح‏16 .

17) پیشین، ص‏245 .

18) کافى، ج‏1، ص‏335 .

19) غیبت نعمانى، ج‏1، ص‏288، ح‏8 .

20) پیشین، ج‏1، ص‏319 .

21) کتاب الغیبه، ص 456 .

منبع: تبیان



نوشته های دیگران () نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( چهارشنبه 88/2/23 :: ساعت 4:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست؟
انصار و یاران منجی موعود
نگاهی گذرا به برخی ویژگیهای دوران پس از ظهور
نشانههای حتمی خیلی وقت است که اتفاق افتاده!
رهیافتی به فلسفة قیام حسینی و پیوند آن با انقلاب مهدوی
از انتظار تا اجتهاد
آینده منتظر
انتظار و سازندگی اجتماعی
[عناوین آرشیوشده]

قالب وبلاگ


>> بازدید امروز: 0
>> بازدید دیروز: 48
>> مجموع بازدیدها: 418355

» درباره من

مهدویت

» پیوندهای روزانه

پایه نگهدارنده موبایل
درسهای از قران [1]
سحا مارکت [1]
گنجینه ابزار طراحی اسلامی و مذهبی [3]
کانون مهدویت دانشکده اصول دین دزفول [43]
ائمه اطهارسلام الله علیها [4]
یا غیاث المستغیثین [12]
قرآن معجزه ای جاوید و درسهای از قرآن [15]
کاملترین بانک طرح توجیهی و اقتصادی [2]
شغل, استخدام, کاریابی [19]
جنبش وبلاگی حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار [7]
جنبش وبلاگی حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار [6]
اولوالالباب ( صاحبان خرد ناب ) [4]
ترتیل صوتی کل قرآن با صدای استاد منشاوی [18]
مرکز توسعه وبلاگهای دینی خراسان جنوبی [8]
[آرشیو(15)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
انتظار خورشید[2] . زمینه‌سازی برای ظهور؛ آرمان انقلاب اسلامی[2] . آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)[2] . خانه مهدى (عج) کجاست؟[2] . راه امام خمینی (رحمه الله) طریق نجات از ظلمات آخر الزمانی[2] . رهیافتی به فلسفة قیام حسینی و پیوند آن با انقلاب مهدوی . آسیب شناسى مهدویت . خانه مهدى (عج) کجاست؟ 2 . خبرگزاری فارس . دوازدهمین پیشوای معصوم . آغاز عصر غیبت . آیا جهان، آینده ای هم دارد؟ . آینده منتظر . آینده و جهانی شدن در جامعه مهدوی . از انتظار تا اجتهاد . اصول جامعه مهدوی . امام مهدی(ع) مظهر کمال علم و دانش بیست و هفت حرف (بیست و هفت . امام مهدى(عج) پیام‏آور عدالت . سازندگی اجتماعی . شعری برای مسلمانان میانمار که مظلومانه کشته می‌شوند . صدقه برای وجود مقدس ولی‌عصر(ع) . صلوات و دعا برای فرج آل محمد (ص) . ضرورت طرح مباحث مهدویّت . ضرورت طرح مباحث مهدویّت2 . علیه پیامبر . فرج بعد از شدت . فرهنگ انتظار . فیلم موهن علیه پیامبر . فیلمسازان آمریکایی مهدویت را نشانه گرفته اند . مبارزه با نسل کشی در میانمار . محتوای فیلم موهن . محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست . معجزه اراده ها در تحقق ظهور . مهدویت . مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلام بیشترین روایات و اخب . مهدویت و فرقه هاى انحرافى . مهدویت و فرقه هاى انحرافى 2 . نشانه‌های حتمی خیلی وقت است که اتفاق افتاده! . نگاهی گذرا به برخی ویژگی‌های دوران پس از ظهور . واکنش حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه به کشتار مسلمانان در میانمار . وجود امام مهدى علیه السلام از دیدگاه عقل امام مهدی (ع) . ولایت امام مهدى علیه السلام امام مهدی (ع) . ویژگیهاى تبلیغى قرآن درباره موعود آخرالزمان . کارکردهای انتظار برای فرد منتظر . کرامات امام زمان (عج) در جبهه‌ها . انتظار عاشورایی . انتظار و چشم انداز آینده . انتظار و سازندگی اجتماعی . انصار و یاران منجی موعود . او هم از من انتظار دارد . برکت انتظار شکوفایی . جنبش وبلاگی . جنبش وبلاگی مبارزه با نسل کشی در میانمار . جهانی سازی مهدوی و مخالفانش . چگونگى غیبت امام زمان (ع) . چهل حدیث گهربار منتخب . حالا میانمار، ضجه‌ای آشنا می‌زند . حضرت مهدی ـ علیه السلام . حضرت مهدى (عجّ) در نگاه سبط اکبر(ع) . حکومت آینده‌ی جهان .
» آرشیو مطالب
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
تیر 91
دی 89
اسفند 88
تیر 88
خرداد 88
اردیبهشت 88
فروردین 88
مرداد 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
حقیقت در دنیای مجازی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
آزاد
دل نوشته ها
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
سایت تبیان
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
ماهساچ
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
چانه
قران
پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
هسته گیر آلبالو
سیب خیال
آنلاین گلچین
خرید آنلاین=تخفیف
اسپایکا
میرسالار
سورپرایز
برلیان
****شهرستان بجنورد****
مشاور
بامیلو
روانشناسی آیناز
وبلاگ بایدهلو باشد
سلحشوران
یادداشتها و برداشتها
farzad almasi
.: شهر عشق :.
جهاد ادامه دارد...
سامع سوم
عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان
ابـــــــــــــــــــــــــــــــــــــرار
گیاهان دارویی
مدرسه ابتدایی پسرانه غیر دولتی امام هادی (ع) سبزوار
مجموعه بیانات رهبر معظم
منتظر شما
فروش نرم افزار آموزشی و راهنمای تحصیل و تست زن
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
پرسش مهر
ســـــــــرزمـــــــیـــن آهــــــن
کارون
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
نوری چایی_بیجار
روان شناسی psycology
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
چرا اینجوری؟
عدالت جویان نسل بیدار
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
عشق سرخ
نور الهی
مذهب عشق
حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم عابدینی
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
حفاظ
روان شناسی و اتیسم
گوناگون و زیبا
زندگی یعنی فریناز
عکس
حیاتی تازه
* امام مبین *
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
دکتر علی حاجی ستوده
کتاب الکترونیکی
کافه تـــــــــرانزیت
کشکول
روان شناسی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
انا مجنون الحسین
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
مریم
mled.parsiblog.com
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
حـــقـیــقـت کده
.: بادکنک سبز :.
نحن اقرب من حبل الورید
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
دکتر علی حاجی ستوده
فرزندان افغانستان
طوفان در پرانتز
عکس پرنسس خشگله
پرسش مهر 10
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
آرامش و اختلالات و مشکلات
جکستان . عکاسخانه
راهی دیار عشق
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
جستجو کردی نبود کلیک کن اینجا هست؟!!!!
کلاهبردران، معرفی کلاهبرداران و شیادان و شگردها و شماره تلفن شان
فرهنگی وهنری ودانشجویی ودوست یابی وتجاری واقتصادی وعلمی وشعر
فانوس
در تمنای وصال
مشاوره و مقالات روانشناسی
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
دل بارانی
فیلم، کارتون، سریال، موسیقی، پاپ، ایرانی
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزارهای، بازی، سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزشی
هتل دانلود
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دهکده مجازی ...
دختر غریب ، پایگاه عکس های جدید
سانسور سریال افسانه جومونگ
گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
رویای معین
عکاسخانه
عکس های توپ گلها همه آفتاب گردانند
آرامش و مشکلات زندگی ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
دستنوشته های بی بی ریحانه
**** نـو ر و ز*****
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
روان شناسی
جای دستمال کاغذی ماشین
هایپرمارکت
نمونه سوالات دروس پیش دانشگاهی و متوسطه کلیه رشته ها
چالش
پد ضد عرق Underarm shild
بیتوته
آموزش ساخت جعبه هدیه، آموزش گل سازی، گل بلندر
شمع سازی و چشم های متحرک زیبا و فانتزی
روان شناسی مثبت گرا
دیجی فروش
دیجی مارکت
با یِ لبخند ملیح
رومیزی ترمه گل
جغجغه‌
دیجی بازار
گل بهشتی
دیجی بازار
از ماست که برماست
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنیdr.sokhani stamp
تاپروانه شدن"""
روان شناسی * 心理学 * psychology
ما تا آخرایستاده ایم

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان













طراح قالب