مهدویت و رسالت نهادهاى فرهنگى - مهدویت
سفارش تبلیغ
صبا ویژن
مهدویت
 
 RSS |خانه |ارتباط با من| درباره من|پارسی بلاگ
»» مهدویت و رسالت نهادهاى فرهنگى

چطور مى‏توان یک نفر را با این فضا آشنا کرد؟

با توجه دادن، با خواندن آیات، روایات و البته پس از اثبات خدا و پیامبر اسلام (ص)، با این همه روایات که در موضوع مهدویت میان اهل تسنن و تشیع است; و نه با صرف دعاى ندبه خواندنى و لقلقه زبان باشد . فرهنگ مهدویت را باید انتقال داد . در جلسات دعاى ندبه کسانى هستند سى سال است مى‏آیند ولى با اندک شبهه‏اى منحرف مى‏شوند .

بنابراین شناخت‏حضرت مهدى (ع) - این ولى خدا که قیام بالسیف خواهد کرد - و همچنین شناخت نقش، ارزش و عظمت آن حضرت و آشنایى با آیاتى که به ایشان تاویل شده، بشاراتى که قبلا همه ادیان به ایشان داده‏اند و ... اینها خیلى مهم است . نظراتى که علما دارند اینها را باید در جامعه گفت . کتاب‏هاى خوب باید نوشت . «موعود» خوب باید نشر کرد، مطالب خوب فرهنگى و عمیق و نه سطحى و زودگذر .

علیرغم صحبت‏هایى که مطرح شد مى‏بینیم در حال حاضر بسیارى از کتاب‏ها صرفا به تاریخ تولد حضرت و غیبت صغرى و کبرى و تشرفات مى‏پردازند در حالى که جوانان در فضایى جدید رشد یافته‏اند و سبک و قالب و محتوایى جدید مى‏طلبند که اثربخش و ثمرده باشد . با توجه به این حدیث که «لو علموا محاسن کلامنا لاتبعونا» در این رابطه چه صحبتى مى‏توان داشت؟

عرضم به حضور شما که «مدینه گفتى و کردى کبابم‏» محاسن کلام ائمه (ع) که راجع به تصویر و ترسیم حضرت مهدى (ع) و چگونگى عملکرد و انقلاب ایشان است مساله بسیار مهمى است . اولا انسان‏هایى باید این محاسن کلام را خوب بفهمند که ویژگى‏ها و چگونگى‏ها و علل محاسن این کلام‏ها را بدانند . بعد آن را به خوبى براى مردم تبیین کنند و به اشکال مختلف از نوشته و شعر، تا نمایشنامه و تابلو و فیلم براى آنها ترسیم کنند . تابلو «امید و انتظار» فرشچیان به هر حال زیباست پس شناخت محاسن کلام ائمه (ع) و محاسن کلام ایشان راجع به حضرت مهدى (ع) و عرضه آن خیلى مهم است .

راجع به حضرت مهدى (ع) احادیث‏به نکات ظریف و لطیفى اشاره کرده‏اند که اگر اینها در جامعه گفته شود و اینها را به هر جوانى بگوییم پایش مى‏لرزد . چون اگر اندیشمند نباشد و سطحى‏نگر باشد، به زن و پول و شغل و مسکن خود مى‏اندیشد که رئیس جمهورها وعده به اینها مى‏دهند . اگر کمى فهمیده‏تر باشد تمام بشریت را در برابر این چند نیاز مى‏بیند; یعنى غذا، لباس، مسکن، شغل، وسایل رفاهى، سلامت محیط زیست، سلامت صوتى، سلامت تغذیه و ...

حالا اگر این شخص از یک طرف توجه کند که جامعه سرمایه‏دارى غرب ضد اینها است; زیرا خودش بیشترین عامل از بین بردن منابع است; شرق هم که نتوانست در مقابل این نیازها بایستد . و از طرف دیگر هم بداند که ما یک جامعه‏اى در آینده داریم که به همه این نیازها پاسخ منطقى و معقول مى‏دهد، به این سو میل مى‏کند . عدالت اجتماعى «منشوده ضاله‏» امت‏هاست «ضالته المنشودة‏» . «منشوده‏» ; یعنى داد و فریاد . عدالت گمشده انسان است که براى آن هم داد مى‏زند . تاریخ را که شما نگاه کنید مى‏بینید انسان‏ها همیشه براى عدالت اجتماعى داد مى‏زده‏اند ولى هیچگاه محقق نشده است . وعده‏ها به هیچى و پوچى مى‏گراید، هم در جامعه شرقى و هم در جامعه غربى در حالى که همه به نام عدل قیام کرده‏اند . اگر به جوانان بگویید یک جامعه عدل محور واقعا به وجود مى‏آید آنگونه که طبق روایت‏حضرت مهدى (ع) عدالت را وارد خانه‏ها مى‏کند مثل اکسیژن که حتى از درزها عبور مى‏کند و وارد خانه‏ها مى‏شود - کنایه از روابط سرى و پنهانى و درون خانه‏اى - که پاى هیچ قانونى به آن نمى‏رسد یعنى عدالت در روابط زن و شوهر، پدر و مادر و پدر و فرزند و پدر و دختر و بالعکس وارد مى‏شود و این جور رهبرى مى‏کنند، آنها تحت تاثیر قرار مى‏گیرند . از قدیم تا الآن بشریت را تشریفاتى بودن حکومتگران از پا درآورده است . تخت جمشید را ببینید .

یکى رفت و آنجا نشست و گفت اینها از افتخارات ماست‏حالا اجداد ما این سنگ‏ها را به دوش کشیده‏اند و روى هم سوار کرده‏اند . امام خمینى ساده‏زیست‏بود و بعضى از آقایان الآن هم واقعا ساده زیستند . البته بعضى از اینها هیچ . ولى وقتى بشریت عاجز است از پرداخت هزینه طبقه حاکم و وابستگان آنها، اگر به آنها گفته شود راهبرى مى‏آید که شبیه امیرالمؤمنین (ع) است و عین على (ع) است‏به سمت او گرایش پیدا مى‏کند . در کتاب عصر زندگى مى‏توانید ویژگى‏هاى این رهبر را پیدا کنید . او رهبرى است که اول که مى‏آید با یاران خاص 313 نفر خود بیعت مى‏کند . از اصول تعهدات آنها این است که کمربند طلا نبندید; لباس ساده بپوشید; ساده بنشینید; ساده بلند شوید; ساده بخوابید; من به شما تضمین مى‏دهم که چنین کنم . رهبرى که به یاران درجه یک خود تضمین مى‏دهد که عین شما باشم . نهج‏البلاغه هم دارد که حضرت امیر (ع) ضمن اولین خطبه‏اى که پس از بیعت‏خواندند - که اگر این خطبه نیم‏صفحه‏اى را مردم در ذهنشان رفته بود اوضاعشان خیلى بهتر از الان بود و دیگر این همه کنگره نهج‏البلاغه و بگیر و ببند و بستنى سه رنگ و شربت هفت رنگ که به جایى نرسد نیازى نبود - در برابر مردمى که عثمان را کشته‏اند تا با ایشان بیعت کنند مى‏فرمایند: «ذمتى بما اقول رهینة و انا به زعیم‏» ; من رهبرى هستم که گردنم گرو وعده‏هایم است .

وعده‏هایم قلاده‏اى است‏بر گردنم اگر عمل نکردم آن را بکشید . ما بگوییم در آینده چنین رهبرى مى‏آید، کدام جوانى است که اینها را بشنود و معتقد نشود؟! ولو فرض و خیال . چون مى‏گویند آینده خوب را ولو فرضى هم هست‏باید بسازید . این کتاب‏هایى که من جوش مى‏زنم و مى‏گویم باطل است و بعد از اینکه برخى ناشران کتب مهدوى آنها را چاپ مى‏کند باید بفرستند خمیرشان کنند اقلا کارتن بشود براى اینکه اینجور مطالب و تبیین‏ها را ندارند و زدگى ایجاد مى‏کنند . نمى‏خواهم برخى از تکه‏هایش را بگویم چرا که مستهجن است، بیاییم بگوییم که مدفوع حضرت مهدى چگونه است؟ آخر این مسائل به شما چه ربطى دارد؟ اینها از اسرار روایات است . ائمه ما (ع) بدنشان غیر از بدن ماست و از جنس روح ما ساخته شده است . مسائلى است که گفتنش کار همه نیست . آشیخ مجتبى قزوینى این مطالب را مى‏توانست‏بگوید . آنها ویژگى‏هاى خاصى دارند، انسان‏هاى خدایى‏صفتند . تو چه کار دارى به این مطالب؟ على و مهدى (ع) را جورى باید تصویر کنى که این جوان بیاید به عنوان یک رهبر نمونه دنبالش بدود .

این باند سکولارها و آقایان مى‏گویند که دین مخالف رفاه است . ابدا دین با رفاه کاملا موافق است ولى نه سرمایه‏دارى در اسلام هست و نه فقر . حتى در مورد گوشت داریم که اگر کسى چهل روز گوشت گیرش نیامد مى‏تواند قرض کند و گوشت‏بخرد و بخورد . اگر قرضش را نتوانست‏بدهد وظیفه امام‏المسلمین است که آن را پرداخت کند . اینها از اسلام است‏حتى میوه‏ها، سبزى‏ها، شیر، گوشت . اینها هست ولى ریخت و پاش و اضافه خوردن و اشرافى‏گرى و سفره‏هاى اینچنین و غذاهاى آنچنان خوردن بیش از اندازه نیست . دارد که یک سوم معده‏تان براى غذا و یک سوم آب و یک سوم تنفس، نه مثل این آمریکایى‏ها و بعضى از این ایرانى‏ها اینقدر بخورند که از چاقى بترکند . زندگى مى‏کنند که بخورند نه مى‏خورند که زندگى بکنند . خوردن هدف مى‏شود و لذایذ مادى است . حدیث مفضل را که مى‏گویند مرفوع است و سند ندارد ولى به نظر من این سخنان از امام صادق (ع) است چون در آن مطالبى دارد که دلیل بر این است که از امام معصوم (ع) صادر شده است . مدتى که به بنیاد نهج‏البلاغه مى‏رفتم قسمتى از آن را مطرح کردم و عده‏اى را دیدم که اشک از چشم‏هایشان جارى شد . اگر اولا ما محاسن کلام ائمه (ع) را درست‏بشناسیم و بعد خوب بیان کنیم نه در نثرهاى بد و نه در گویش‏هاى بد . خلاصه اگر خوب بیان کنیم همه مرید مى‏شوند .

خدا رحمت کند دکتر شریعتى را (این را بگویم که در صحبت‏هایم گاهى از دکتر شریعتى نقل مى‏کنم چون همشهرى و دوستمان بود نه اینکه همه حرف‏هایش را قبول داشته باشم) . ایشان در فرانسه که درس مى‏خوانده مى‏گفت طبقه بالاى منزلشان الجزایرى‏ها ساکن بوده‏اند گاهى مراسمى که داشتیم نهج‏البلاغه را مى‏بردم و مى‏خواندم . مى‏گفت‏بعد هم که مى‏رفتم مى‏گفتند آن کتابت را بیاور و بخوان . صحیفه سجادیه اخیرا در کنفرانسى دینى که بوده به افراد مى‏داده‏اند تعجب مى‏کنند که شما عجب کتابى دارید . که این صحیفه سجادیه در ایران ما مظلومترین کتاب است . در این صحیفه سجادیه مباحث محیط زیست، اقتصاد، اثرات شغل و کار و بیکارى بر انسان، الگوى مصرف که مشکل اساسى جامعه است و تربیت فرزند و ... در قالب دعا مطرح شده است . برحسب ابواب الحیاة، صحیفه سجادیه تجزیه شده است . خودم از علامه امینى شنیدم که به من گفتند از اهل تسنن براى من نوشتند همه صحبت‏ها و اسناد و مدارکتان درست ولى از شما سؤال دارم که یک امام شما (امام زین‏العابدین (ع)) یک عمر گریه کرده و دعا خوانده این دیگر چه جور امامى است؟ آقاى امینى مى‏گفتند در جوابش یک صحیفه سجادیه براى او پست کردم .

بعد از مدتى برایم نامه نوشت که اگر این امام شما پانصد سال عمر مى‏کرد و همین اثرش بود امام بود . اما حالا در سطح همین شهر آیا جوانان ما اصلا صحیفه را مى‏شناسند که در آن چیست؟ تازه خوب‏هایشان مى‏گویند کتاب دعاست و باید دعاهایش را بخوانیم . در لبنان چاپخانه‏اى دارد به نام مطبعة المزامیر که دعاهاى مرسوم مسیحى‏ها را چاپ مى‏کنند . بنده در آنجا جزوه کوچکى دیدم که روى آن نوشته بود مناجات امام زین‏العابدین; یعنى امام زین‏العابدین را از خودشان مى‏دانند . مناجات خمسة عشر که اول مفاتیح آمده چه مناجاتى است‏حقیقتا این مناجات‏ها را براى خودشان چاپ کرده بودند . جزوه‏اش را خودم داشتم . مناجاتى که از نظر محتوا و آثار معنوى اینجور است . ما این بحث‏ها را اگر بگوییم و مطالب روایت‏هایى را که راجع به حضرت مهدى (ع) است اگر اینها را آنالیز و دسته‏بندى کنیم; مساوات، برابرى، برادرى، قانون‏گرایى، مسؤولیت‏پذیرى و ... اگر ما اینها را استخراج کنیم . ببینید چه مطالبى خواهیم داشت .

با توجه به اهمیت و ضرورت این بحث‏ها عملکرد سازمان‏هاى مسؤول در امور فرهنگى و به ویژه مذهبى را چگونه مى‏بینید و چطور باید مى‏بود؟

سؤالى است که یک کتاب هزار صفحه‏اى پاسخ مى‏خواهد، اما اگر بخواهم اجمالا جواب بدهم باید بگویم در بعد فرهنگى چه کردند و در بعد عملى چه . اندیشمندان حسابى ما را که کشتند . بى‏تعارف . باقیمانده‏شان هم که کم‏وبیش سه چهار نفرى باقى ماندند گرفتار جنگ و دیگر مسائل شدند . که به آن کارى ندارم . اما متاسفانه در بعد اندیشه حتى اندیشه و حرف خوب زده نشده است . هنوز که هنوز است‏حوزه‏هاى علمیه ما نمى‏اندیشند که ما جامعه‏اى ساخته‏ایم و به همه مشکلات جامعه باید یک پاسخى بدهیم . همین الآن طلبه‏اى که تربیت مى‏شود اینطور تربیت نمى‏شود . خدا رحمت کند احمد آرام را که مترجم الحیاة است‏به اخوى ما گفته بود که حوزه‏هاى علمیه افرادى مثل آقاى بهشتى را تربیت مى‏کنند که حوزه‏ها را نگه دارند یا خیر؟ سؤال عجیبى است . اخوى گفته بود: بله! اما مى‏پرسم: کى اقتصاد باید درس رسمى حوزه‏ها بشود؟ بدون نمره آوردن از اقتصاد باید طلبه حذف شود . اما کجا تدریس مى‏شود؟ بنده خدا آقاى صدر که من عقیده‏ام این است که شهید همین کتاب اقتصادنا شد و گر نه آدم مبارزى نبود که سینه‏چاک کند و با صدام جنگ کند . بارها ایشان را در نجف دیده بودیم . ایشان کشته تئورى‏هاى اقتصادى شد که ضدسرمایه‏دارى و سلطه اختاپوس‏هاى داخلى و خارجى است . اگر یک تئورى طرفدار سرمایه‏دارى داشت صدام او را روى سرش مى‏گذاشت . ایشان اقتصادنا را براى طلبه‏ها نوشته‏اند . حالا بسم‏الله بیایید در حوزه مشهد یا قم چراغ به دست‏برویم به درس خارج‏هاى آقایان، بایستیم ببینیم پنج‏سطر از این اقتصادنا را که بلد است؟ اصلا نثر روز و علمى‏اش را مى‏توانند بفهمند ؟

شهید بهشتى اقتصاد نوشت . شهید مطهرى اقتصاد نوشت دست‏خطهایش حاضر بود و به فکر تکمیلش بود که شهید شد . حالا کارى به بعد روحى جامعه بشرى که تربیت و معنویت لازم دارد نداریم . بعد فیزیکى آن مانند ماشینى که بنزین مى‏خواهد سوخت نیاز دارد و با فرمول‏هاى اقتصادى است که سوخت‏بدن انسان درست و تضمین و تامین مى‏شود . همین اقتصاد الآن در این سازمان‏هاى فرهنگى که شما نام بردید جایگاهى ندارد . تازه حالا هم که خوب شده‏اند افتاده‏اند دنبال علم کلام جدید . دنبال دو سه اصل ذهنى افتاده‏اند . غربى‏ها عمدا سکولاریسم، پلورالیسم (تکثرگرایى)، هرمنوتیک (نسبیت‏شناخت)، فمینیسم و ... را براى مشغول کردن اذهان ما پیش کشیده‏اند . طلبه‏ها دوباره مثل استدلال‏هاى صدرایى و ابوعلى سینا که ذهن‏گرایى است، تحلیل مى‏کنند در خارج آب هست‏حالا بیاییم بحث کنیم بسیط است‏یا نه . خوب در خارج تجزیه‏اش مى‏کنند به دو چیز . خدا رحمت کند میرزا جواد آقاى طهرانى را که در درس منظومه‏اش مى‏گفت من و آقاى طبسى با هم بودیم . ایشان مى‏گفت این آب را تجزیه کرده‏اند، دو عنصر شده است . ما مى‏گفتیم ذهن‏گرایى نکنید و بیایید به دنبال عین‏گرایى باشیم . الآن ما را انداخته‏اند دنبال جواب دادن به این سه چهار اصل . اقتصاد حذف شده در همین دفتر تبلیغات مشهد یک بخش اقتصاد بوده حذف شد . ما امید داشتیم که اقتصادنا شهید صدر مطرح بشود ولى نشد . سازمان تبلیغات نکرد . دفتر تبلیغات هم نکرد .

الآن در دنیا جنگ، جنگ اقتصاد، جنگ منابع و آب‏هاى شیرین است . اسرائیل رفته در ترکیه روى آب‏هاى شیرینى که به کشورهاى عربى مى‏رود سد مى‏زند . حدود بیست، سى سد که این آب‏ها به سوریه و عراق و اردن نرود تا اینها همه از بین بروند . اینها در دنیا جنگ است . حالا از طلبه‏ها بپرسید ببینید مى‏گویند جنگ چیست؟ سکولاریسم را جواب دادید و دین با دنیا کار داشت چه جورى؟ کدام اتاق 4×3 یک اداره‏اى را مى‏توانى درست کنى؟ در تئورى ما پس هستیم . برگشته‏ایم به قبل از اقتصادنا، به دوره‏هاى الفباى اقتصادى . بعد هم این مشکل به بخش‏هاى فرهنگى و دانشگاهى که میلیون‏ها تومان خرج دارند کشیده مى‏شود درد دل است . بنده یکى از عقایدم این است که کسانى که براى حضرت مهدى (ع) کار مى‏کنند به صورت کلى و اجتماعى که نمى‏شود خیلى کارکرد ولى یکى از کارها خدمت‏به خلق است که در کتاب‏ها و روایات داریم که هر کس مؤمنى را خوشحال کند ولى امر را خوشحال کرده است چون بار ایشان را سبک مى‏کند گرفتارى که هر شیعه دارد بارى است‏بر دوش حضرت مهدى (ع) بى‏تعارف .

اگر این گرفتارى را ما حل کردیم این بار برداشته مى‏شود . حضرت در دار فیزیکى قدرت دارد که با اراده آن را حل کند ولى به علل خاص خودش نمى‏کنند و قلب حضرت شاد مى‏شود، این مهم است . و مراکز مهم مهدویت‏باید یک بخش خدماتى داشته باشند و خدمت کنند به جامعه . این یک ضرورت است . پس ما در تئورى بسیار عقبیم و وقتى در تئورى عقب بودیم در عمل هم عقبیم . اضافه بر اینکه متاسفانه بعضى از مسایلى که پس از پیامبر (ص) در صدر اسلام هم پیش آمد امروز هم پیش آمده که باعث غم و غصه شدید بعضى از بزرگان ما شده است . پیام اخیر مقام معظم رهبرى که راجع به رانت‏خوارى و ... به سران سه قوه دادند و ... یادتان هست؟ امام راجع به بنیاد مستضعفان گفت: بنیاد مستضعفان بنیاد مستکبران شده است؟ مى‏گویند طلحه یا زبیر طلاهایش را پس از پیامبر (ص) با تبر مى‏شکستند آن زهادى که جز یک شمشیر و یک اسب نداشتند یکباره اینطور دنیاگرا شدند . الحمدلله در برخى رده‏هاى بالا نشده‏اند ولى بحث رانت‏هاى مسؤولین بحثى طولانى است . دانه خرما را که حضرت فرمود: اسراف نشود اینکه دیگر اصلا مفهومى ندارد . الان اسراف‏هاى میلیاردى مى‏شود . یکى از آنها را بگویم اخیرا در جزوه‏اى به نام «اصلاحات‏» در پاورقى آن نوشته‏ام:

این همایش‏ها، هر روز نکوداشت، همایش، گردهمایى، بزرگداشت، پایین داشت، بالاداشت، سمینار، هر روز چند تا از اینها در کشور داریم؟ ده تا پانزده تا سى تا؟ چه خبر است؟ راجع به حضرت امیر (ع) در نجف تجار کاظمینى آرام اعلام کردند (نه سمینار گرفتند نه دور هم نشستند نه بلیط فرستادند براى میهمانان خارجى) که از میان نویسندگان خاورمیانه راجع به حضرت امیر (ع) هر کس بهترین کتاب را آورد 000/400 دینار جایزه به او مى‏دهیم . «سلیمان کتانى‏» مسیحى برنده شد . کتابش را از نجف خریده‏ام و آورده‏ام . کتابش را که دیدم خیال کردم این مطالب باید از یک شاعر نوپرداز عرب و جوان باشد از بس زیباست . بخشى از آن مناجات است‏با حضرت على (ع) بعد از انقلاب بود که دیدمش، تمام موهایش سفید بود ولى مغزى جوان داشت . علماى نجف برنده نشدند و این مسیحى برنده شد . مجددا جایزه‏اى گذاشتند براى بهترین کتاب راجع به حضرت فاطمه، علیهاالسلام، باز همین سلیمان کتانى برنده شد و از نجف تا قم و مشهد کسى برنده نشد . کتابش هم این است فاطمة الزهرا وتر فى قمر که ترجمه این دو کتاب مثل خودشان نیست .

در بخش فرهنگى، عرضه و معرفى‏مان خوب نیست . این همه کنگره نهج‏البلاغه و صحبت‏ها کو محصولش؟ به کنگره حضرت رضا (ع) دیگر نمى‏پردازم . معیارهاى اقتصادى در تعالیم رضوى که بنده این را نوشته‏ام بدون کنگره بوده است این چه کنگره‏اى است که همه چیز حضرت رضا (ع) را تمام کرد . پس این از کجا درآمد؟ حالا اگر معیارهاى تربیتى‏اش را هم بنویسم آن را باز نگفته‏اند . معیارهاى جامعه‏سازى هم همینطور . براى اینکه هزینه‏ها صرف فکر نشده صرف آمدن‏ها و رفتن‏ها شده، صحبت از نهج‏البلاغه، قرآن و ... . فقط لفظ است . سطحى‏نگرى در مذهب و بى‏محتوایى با شعار دقیقا مانند هیات‏ها . هیات‏ها را دیده‏اید که آهن‏هاى عجیب و غریب به هم مى‏بندند - که ما فلسفه این را نفهمیدیم - که یک انسان بیچاره باید زیر آن بایستد . اینها سطحى‏نگرى مذهبى است . بله راه بروید، گل بمالید، سینه و زنجیر هم بزنید اما دیگر این آهن‏ها چیست؟ یا یزدى‏ها هم چوب‏هاى عجیب و غریبى دارند . این سطحى‏نگرى مذهبى الآن در نشریات ما هست، نه لفظ دارد نه محتوا و نه برنامه و نه نگارش خوب . روزگارى که وسایل تبلیغاتى بالاترین رقم میلیاردى را مى‏برده براى تزریق یک جنس بد به جامعه و همان اندیشمندان آمریکا و کانادا مى‏خرند و مى‏خورند و مى‏پوشند بدترین و دروغترین حرف را با تبلیغ مى‏توان ثبت کرد در این دوره ما راست‏ترین حقایقمان را نتوانیم ثبت کنیم، خیلى بى‏عرضگى است!

بروید دنبال کار درست، عرضه درست، نشر درست . آقا این طلبه‏ها باید بروند نشر بیاموزند . نویسندگان مذهبى، اولا باید خوب نشر را بیاموزند . ببینند یک رمان چقدر چاپ شد در این کشور . ائمه ما (ع) با بهترین لفظ حرف زدند از عجایب نهج‏البلاغه بهترین نشر است . جرج جرداق نویسنده صوت‏العدالة مى‏گوید در دبیرستان فرار مى‏کردم مى‏رفتم ییلاق‏هاى لبنان که به شهر نزدیک است و یک نهج‏البلاغه زیر بغلم بود و یک دیوان «ابى تمام‏» و او نویسندگى‏اش‏را از نهج‏البلاغه یاد مى‏گیرد و ما چنین هستیم . خلاصه اینکه باید در خیلى از چیزها تجدید نظر بکنیم .

منبع: تبیان



نوشته های دیگران () نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( چهارشنبه 88/3/20 :: ساعت 4:0 عصر )
»» لیست کل یادداشت های این وبلاگ

آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست؟
انصار و یاران منجی موعود
نگاهی گذرا به برخی ویژگیهای دوران پس از ظهور
نشانههای حتمی خیلی وقت است که اتفاق افتاده!
رهیافتی به فلسفة قیام حسینی و پیوند آن با انقلاب مهدوی
از انتظار تا اجتهاد
آینده منتظر
انتظار و سازندگی اجتماعی
[عناوین آرشیوشده]

قالب وبلاگ


>> بازدید امروز: 18
>> بازدید دیروز: 19
>> مجموع بازدیدها: 418654

» درباره من

مهدویت

» پیوندهای روزانه

پایه نگهدارنده موبایل
درسهای از قران [1]
سحا مارکت [1]
گنجینه ابزار طراحی اسلامی و مذهبی [3]
کانون مهدویت دانشکده اصول دین دزفول [43]
ائمه اطهارسلام الله علیها [4]
یا غیاث المستغیثین [12]
قرآن معجزه ای جاوید و درسهای از قرآن [15]
کاملترین بانک طرح توجیهی و اقتصادی [2]
شغل, استخدام, کاریابی [19]
جنبش وبلاگی حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار [7]
جنبش وبلاگی حمایت از مسلمانان مظلوم میانمار [6]
اولوالالباب ( صاحبان خرد ناب ) [4]
ترتیل صوتی کل قرآن با صدای استاد منشاوی [18]
مرکز توسعه وبلاگهای دینی خراسان جنوبی [8]
[آرشیو(15)]

» فهرست موضوعی یادداشت ها
انتظار خورشید[2] . زمینه‌سازی برای ظهور؛ آرمان انقلاب اسلامی[2] . آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)[2] . خانه مهدى (عج) کجاست؟[2] . راه امام خمینی (رحمه الله) طریق نجات از ظلمات آخر الزمانی[2] . رهیافتی به فلسفة قیام حسینی و پیوند آن با انقلاب مهدوی . آسیب شناسى مهدویت . خانه مهدى (عج) کجاست؟ 2 . خبرگزاری فارس . دوازدهمین پیشوای معصوم . آغاز عصر غیبت . آیا جهان، آینده ای هم دارد؟ . آینده منتظر . آینده و جهانی شدن در جامعه مهدوی . از انتظار تا اجتهاد . اصول جامعه مهدوی . امام مهدی(ع) مظهر کمال علم و دانش بیست و هفت حرف (بیست و هفت . امام مهدى(عج) پیام‏آور عدالت . سازندگی اجتماعی . شعری برای مسلمانان میانمار که مظلومانه کشته می‌شوند . صدقه برای وجود مقدس ولی‌عصر(ع) . صلوات و دعا برای فرج آل محمد (ص) . ضرورت طرح مباحث مهدویّت . ضرورت طرح مباحث مهدویّت2 . علیه پیامبر . فرج بعد از شدت . فرهنگ انتظار . فیلم موهن علیه پیامبر . فیلمسازان آمریکایی مهدویت را نشانه گرفته اند . مبارزه با نسل کشی در میانمار . محتوای فیلم موهن . محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست . معجزه اراده ها در تحقق ظهور . مهدویت . مهدویت در کلام امام محمد باقر علیه السلام بیشترین روایات و اخب . مهدویت و فرقه هاى انحرافى . مهدویت و فرقه هاى انحرافى 2 . نشانه‌های حتمی خیلی وقت است که اتفاق افتاده! . نگاهی گذرا به برخی ویژگی‌های دوران پس از ظهور . واکنش حزب حرکت ناسیونالیست ترکیه به کشتار مسلمانان در میانمار . وجود امام مهدى علیه السلام از دیدگاه عقل امام مهدی (ع) . ولایت امام مهدى علیه السلام امام مهدی (ع) . ویژگیهاى تبلیغى قرآن درباره موعود آخرالزمان . کارکردهای انتظار برای فرد منتظر . کرامات امام زمان (عج) در جبهه‌ها . انتظار عاشورایی . انتظار و چشم انداز آینده . انتظار و سازندگی اجتماعی . انصار و یاران منجی موعود . او هم از من انتظار دارد . برکت انتظار شکوفایی . جنبش وبلاگی . جنبش وبلاگی مبارزه با نسل کشی در میانمار . جهانی سازی مهدوی و مخالفانش . چگونگى غیبت امام زمان (ع) . چهل حدیث گهربار منتخب . حالا میانمار، ضجه‌ای آشنا می‌زند . حضرت مهدی ـ علیه السلام . حضرت مهدى (عجّ) در نگاه سبط اکبر(ع) . حکومت آینده‌ی جهان .
» آرشیو مطالب
فروردین 1388
اردیبهشت 1388
تیر 91
دی 89
اسفند 88
تیر 88
خرداد 88
اردیبهشت 88
فروردین 88
مرداد 91

» لوگوی وبلاگ


» لینک دوستان
عاشق آسمونی
حقیقت در دنیای مجازی
لحظه های آبی( دلسروده های فضل ا... قاسمی)
آزاد
دل نوشته ها
سایت اطلاع رسانی دکتر رحمت سخنی Dr.Rahmat Sokhani
سایت تبیان
هادرباد شناسی (روستایی در شرق شهرستان بیرجند)
ماهساچ
•°•°•دختـــــــــــرونه هـــای خاص مــــــــــــن•°•°•
چانه
قران
پوشاک مردانه و زنانه، لباس های روز آقایان و خانم ها
کارواش خانگی همه کاره جت مینی
هسته گیر آلبالو
سیب خیال
آنلاین گلچین
خرید آنلاین=تخفیف
اسپایکا
میرسالار
سورپرایز
برلیان
****شهرستان بجنورد****
مشاور
بامیلو
روانشناسی آیناز
وبلاگ بایدهلو باشد
سلحشوران
یادداشتها و برداشتها
farzad almasi
.: شهر عشق :.
جهاد ادامه دارد...
سامع سوم
عکس های زیبا و دیدنی از دنیای پرندگان
ابـــــــــــــــــــــــــــــــــــــرار
گیاهان دارویی
مدرسه ابتدایی پسرانه غیر دولتی امام هادی (ع) سبزوار
مجموعه بیانات رهبر معظم
منتظر شما
فروش نرم افزار آموزشی و راهنمای تحصیل و تست زن
عمو همه چی دان
فتو بلاگ
پرسش مهر
ســـــــــرزمـــــــیـــن آهــــــن
کارون
کان ذن ریو کاراته دو ایلخچی
نوری چایی_بیجار
روان شناسی psycology
تبادل نظر
وای ندیدید شما ا!!!!!!!

مجموعه مقالات رایانه MOGHALAT COMPUTER
چرا اینجوری؟
عدالت جویان نسل بیدار
مقالات روان شناسی
کودکان استثنایی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
یوزر آنتی ویروس و مسابقات تبیان و راسخون و قرآنی
شناختی
روان شناسی کودکان استثنایی
عشق سرخ
نور الهی
مذهب عشق
حجت الاسلام و المسلمین استاد عبدالکریم عابدینی
پایگاه اطلاعاتی و کاربردی شایگان
حفاظ
روان شناسی و اتیسم
گوناگون و زیبا
زندگی یعنی فریناز
عکس
حیاتی تازه
* امام مبین *
کتابخانه دیجیتال روانشناسی
جنبش قطره سرگشته
پایگاه اطلاع رسانی قاین نیوز
دکتر علی حاجی ستوده
کتاب الکترونیکی
کافه تـــــــــرانزیت
کشکول
روان شناسی
جدیدترین یوزر پسورد آنتی ویروس nod32- Kaspersky - Avira
انا مجنون الحسین
عوامل پیشرفت ،راه‌های پیشرفت و موانع پیشرفت چیست ؟ عکس جالب
مریم
mled.parsiblog.com
اللهم احفظ قائدنا الامام خامنه ای
حـــقـیــقـت کده
.: بادکنک سبز :.
نحن اقرب من حبل الورید
اگه احمدی نژاد 50 کیلو وزن داره 45 کیلوش جیگره
دکتر علی حاجی ستوده
فرزندان افغانستان
طوفان در پرانتز
عکس پرنسس خشگله
پرسش مهر 10
پارس دانلود
سوپر لینکستان لیندا
هر چی که بخواهی هست
مقالات اختلالات رفتاری و روانی...
آرامش و اختلالات و مشکلات
جکستان . عکاسخانه
راهی دیار عشق
نرم افزار زبان های خارجی انگلیسی آلمانی فرانسوی عربی اسپانیایی
جستجو کردی نبود کلیک کن اینجا هست؟!!!!
کلاهبردران، معرفی کلاهبرداران و شیادان و شگردها و شماره تلفن شان
فرهنگی وهنری ودانشجویی ودوست یابی وتجاری واقتصادی وعلمی وشعر
فانوس
در تمنای وصال
مشاوره و مقالات روانشناسی
عکس و پیامک و دانلود بازی و نرم افزار
دل بارانی
فیلم، کارتون، سریال، موسیقی، پاپ، ایرانی
نرم افزارهای، مالی، اداری حسابداری، انبارداری،
لوازم بهداشتی آرایشی،عطر ، آدکلن ، لوازم لاغری و کرم
نرم افزارهای، بازی، سرگرمی،حادثه ای، اتومبیلرانی،فکری، ورزشی
هتل دانلود
سکوت نیمه شب
کالای بیستِ بیست در فروشگاه بیست وای بیست
کوچک های بزرگ
دهکده مجازی ...
دختر غریب ، پایگاه عکس های جدید
سانسور سریال افسانه جومونگ
گرانترین فروشگاه، بهترین خرید بهترین یادگاری
موتور سنگین ... HONDA - SUZUKI ... موتور سنگین
چگونه خدمتگذار خوبی باشیم
رویای معین
عکاسخانه
عکس های توپ گلها همه آفتاب گردانند
آرامش و مشکلات زندگی ؟؟؟؟
پیچیدگی سکوت
متفاوت
دستنوشته های بی بی ریحانه
**** نـو ر و ز*****
فرهنگی هنری، عکس، مدل لباس، مانتو، ژاکت، سارافون دخترانه و زنانه
روان شناسی
جای دستمال کاغذی ماشین
هایپرمارکت
نمونه سوالات دروس پیش دانشگاهی و متوسطه کلیه رشته ها
چالش
پد ضد عرق Underarm shild
بیتوته
آموزش ساخت جعبه هدیه، آموزش گل سازی، گل بلندر
شمع سازی و چشم های متحرک زیبا و فانتزی
روان شناسی مثبت گرا
دیجی فروش
دیجی مارکت
با یِ لبخند ملیح
رومیزی ترمه گل
جغجغه‌
دیجی بازار
گل بهشتی
دیجی بازار
از ماست که برماست
سایت مشاوره بهترین تمبرهای جهان دکترسخنیdr.sokhani stamp
تاپروانه شدن"""
روان شناسی * 心理学 * psychology
ما تا آخرایستاده ایم

» صفحات اختصاصی

» لوگوی لینک دوستان













طراح قالب