ویژگیهای تبلیغی قرآن درباره موعود آخرالزمان
محمود محمدی عراقی آنچه فرا روی شماست، بخش اول از گفتگوی موعود با «حجةالاسلام والمسلمین محمدی عراقی»، نماینده ولی فقیه و سرپرستسازمان تبلیغات اسلامی، درباره ویژگیهای تبلیغی قرآن و نقش موعود آخرالزمان است، امید که مطلوب طبع لطیف خوانندگان موعود واقع شود. انشاءالله موعود: با تشکر از اینکه فرصت انجام این گفتگو را فراهم آوردید، به عنوان اولین سؤال، ویژگیهای تبلیغی قرآن را بفرمایید.
محمدی عراقی: ضمن تشکر از پدیدآورندگان این نشریه مبارک، به شما که اولین نشریه اختصاصی درباره امام عصر ، علیهالسلام، را منتشر کردهاید تبریک میگویم. تا آنجا که من اطلاع دارم «موعود» اولین نشریهای است که اختصاص به آن حضرت دارد و شاید که در جهان منحصر به فرد باشد. همچنین فرارسیدن میلاد مسعود و فرخنده حضرت مهدی ، علیهالسلام، را که برای مردم و ما یکی از شادیبخشترین روزهاست تبریک میگویم.
اولین نکته اینست که قرآن کریم، موعود آخرالزمان را به عنوان یک نتیجه قطعی و یقینی معرفی میکند. در آیه شریفه «و نرید ان نمن علیالذین استضعفوا فیالارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم وارثین» (1) و همچنین و آیه دیگر از سوره نور، ملاحظه میکنید که از این موضوع به عنوان یک اراده الهی با کمال قاطعیت و حتمیتیاد شده است و یا در آیه شریفه «وعدالله الذین امنوامنکم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فیالارض کمااستخلف الذین من قبلهم...»، (2) از آن به عنوان یک وعده الهی ذکر شده است و این یکی از ویژگیهای خاص قرآن کریم است. در واقع، آیات فوق، رابطه بین «موعود آخرالزمان» و «بینش توحیدی» را بیان میکند و بر حتمیت و قطعیت آن تاکید دارد.
نکته دوم در این باره آنست که، قرآن کریم، ظهور آن منجی موعود را با آرزوها و فطرت حقطلبانه و عدالتخواهانه بشر پیوند زده است. بدان معنی که با توجه به استضعاف بشر، وعده خداوند، حاکمیت دادن صالحان و مستضعفان بر پهنه زمین است.
در طول تاریخ، انسان همیشه در آرزوی تحقق یک حکومت صالح و دور از ظلم و بیعدالتی بوده است. قرآن حکیم در معرفی حکومتحضرت مهدی ،علیهالسلام، و موعود آخرالزمان، روی این خواست فطری انسان انگشت گذاشته است. باید توجه داشت که همه قیامهایی که علیه ستمکاران صورت گرفته، بر اساس همین خواست فطری بشر بوده است اما، متاسفانه این تمنا تحقق نیافته است.
در آیات قرآن اشاره شده که مهدی موعود، کسی است که بر مستضعفین منت مینهد و آنها را نجات میبخشد و پیشوای جامعه بشری قرار میدهد.
در آیه، «و لقد کتبنا فیالزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» (3) پایان سعادتمندانه حیات انسان، همراه با حاکمیت صالحان بر کره زمین است موعود: آیا قرآن این امر را مختص مسلمین اعلام میکند؟ محمدی عراقی: خیر، قرآن بر این نکته تاکید میورزد که اعتقاد به موعود آخرالزمان، تنها به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد. بلکه، تمام پیامبران گذشته، بشارت فرارسیدنش را دادهاند. چنانکه در آیه شریفه، «و لقد کتبنا فیالزبور... » ذکر شده است.
چنانکه میدانید، زبور کتاب دینی حضرت داوود ،علیهالسلام، است. قرآن ما را آگاه میسازد که در زبور، وعده فرارسیدن موعود داده شده است و این خود یکی از نکات ظریف و تبلیغی قرآن است.
نکته دیگر اینکه، اصولا قرآن با آوردن تمثیلهایی از امم گذشته، سنت اصلاحگرایی و تغییر و تحول را یک «سنت الهی» و «قانون آسمانی» معرفی میکند و از امم پیشین نیز در این باره مثال میآورد.
در همان سوره مبارک نور، آیه 55، قرآن مجید برای آنکه، حالت استبعادی و بعید دانستن ظهور موعود را از ذهن انسان دور کند، میفرماید: «کمااستخلف الذین من قبلهم...» یعنی این وعده الهی، یک سنت است، چنانکه قبلا هم بوده. مثلا در امت موسی ،علیهالسلام، هم بوده و این خداوند است که جایگزینی حکومتی و نظامی به جای حکومتی دیگر را وعده داده است. لذا، آن خداوندی که مدبر انسان و جهان است، قادر است روزی وعده ظهور موعود و منجی آخرالزمان را محقق سازد.
موعود: صرف نظر از بیانات کلی، آیا به صورت واضحتر و مشخصتر قرآن به امر ظهور موعود اشاره دارد؟ محمدی عراقی: بله، در قرآن، اشارات بسیاری آمده که ائمه معصومین ، علیهمالسلام، در روایات خود، آن اشارات را صریحا مرتبط با موضوع موعود آخرالزمان دانستهاند.
موعود: لطفا نمونههایی را ذکر بفرمایید.
محمدی عراقی: خداوند با بیانی تمثیلی به این موضوع اشاره دارد و قرآن میفرماید:
«ان عدةالشهور عندالله اثناعشر شهرا» (4) خداوند در این آیه اشاره به ماههای دوازدهگانه دارد، و بیان میکند که نزد خداوند تعداد ماهها دوازدهتا است. روایات این آیه را تفسیر نمودهاند و منظور از ماههای دوازدهگانه را وجود و حضور دوازده امام در میان انسانها دانستهاند که طبق همان روایات، آخرین آنها، حضرت مهدی، علیهالسلام، است.
بعضی از علمای گذشته، درباره آیاتی که مرتبط با موضوع موعود آخرالزمان است کتب مفصلی نوشتهاند. ذکر آیات مرتبط با این موضوع بحث مفصلی میطلبد که ما را از موضوع این گفتگو دور میسازد.
نکته دیگری که قرآن بدان متذکر است، آنست که منجی و موعود، به مثابه مشعل امید در جامعه و قلب انسانها معرفی شدهاست. چنانکه ایشان را به عنوان «بقیةالله» (5) معرفی مینماید.این مطلب خود نکته ظریف و روانی در امر تبلیغ و تعلیم و تربیت است ، چون انسان به امید دلبسته است و با امید زنده است و سختترین بحران برای انسان آنست که به ورطه یاس و ناامیدی بیفتد. از همین رو، قرآن، نقطه روشن و امیدبخش را در دل انسان، موعود آخرالزمان معرفی میکند.
موعود: اجازه بدهید بپرسیم اصولا انسان چه وقت و یا به چه دلیل به ورطه پوچی و یاس میافتد؟ محمدیعراقی: از قرآن چنین استنباط میشود که، انسان موجودی است که همواره میخواهد رابطهای با جهان بینهایت و ماوراءالطبیعه داشته باشد و این ارتباط نیازمند وسیله و اسبابی است تا امکان این ارتباط را فراهم میسازد. این ارتباط به دلیل ضعف و ناتوانی انسان معمولی، از طریق امامت و ولایت ممکن میشود. چنانچه انسان، احساس کند که هیچ رابطهای با آن عالم ماورایی ندارد و یا معلق مانده، دچار پوچی میشود و احساس میکند به بنبست رسیده است. این نیز از همان شعلههای درونی انسان است و از نشانههای وجود فطرت الهی در کالبد آدمی بهمان سان که در عصر کنونی، در قرنی که ظاهرا متمدنترین مردمان زندگی میکنند، این بیماری به جان انسان افتاده است که آدمیان احساس میکنند با ابدیت ارتباط ندارند.
این نکته، یکی از وجوه مهم تبلیغی قرآن است. امامت، تجلی عینی ارتباط انسان با خداست، ارتباط انسان با ماوراءالطبیعه .
موعود: ویژگیهای تبلیغی اهلبیت ، علیهمالسلام، دراینباره چگونه است؟ محمدی عراقی: روایات اسلامی و احادیث اهلبیت ،علیهمالسلام، درباره موعود آخرالزمان بسیارند، اما یکی از مهمترین ویژگیهای این روایات تکیه بر موضوع «عدالت» است. چه، روایاتی که از پیامبر اکرم ، صلیاللهعلیهوآله، در این باره رسیده همه ، مورد تاکید اکثر فرق شیعه و سنی است. شاید معروفترین آنها، حدیث معروف عدل است که میفرمایند:
«یملاالله بهالارض عدلا قسطا کما ملئت جورا و ظلما» خداوند زمین را از قسط و عدل پر میسازد پس از آنکه از ظلم و جور پر شده باشد. (6) اگر توجه کنیم درمییابیم که همین موضوع «عدل» هم که در روایات ائمه بر آن تکیه کردهاند، بر اساس نوعی آرمانخواهی است و متکی بر بینش عدالتخواهانه بشر است.
انسان به طور طبیعی از ظلم و ستم بیزار و جوینده عدالت است. بنابراین، همیشه در انتظار روزی به سرمیبرد که عدالتحقیقی برقرار شود. موعود آخرالزمان، بهعنوان تجسم این آرزوی بشر، معرفی شده است. به این معنی که روزی فرا میرسد که تمام ستمهای تاریخی، تبعیضها و ظلمها پایان میپذیرد و عدالتبهدست مهدی،علیهالسلام، برقرار میشود، آنهم یک عدالت جهانی و فراگیر و نه محدود و منطقهای.
یکی دیگر از وجوه بیانات اهل بیت در اینباره، برانگیختن «احساس شوق و اشتیاق» انسان استبرای آنکه منتظر باشد.
به حدیث معروفی که از منابع معتبر ذکر شده اشاره میکنم; نبیاکرم، صلیاللهعلیهوآله، فرمودند:
«افضل اعمال امتیانتظارالفرج» بالاترین عبادت امت من انتظار فرج است. (7) این حدیث معتبر به عبارتی یک نوع تربیت عملی استبرای ما که همواره حالت اشتیاق و انتظار داشته باشیم. چنین انسانی هیچگاه و هیچ زمانی حتی اگر در سختترین شراط تاریخی باشد ، احساس ناامیدی نمیکند و همیشه نورامید در دلش روشن است و این اشتیاق و انتظار ، او را در برابر شرایط دشوار مقاوم میکند.
نکته سومی که در بیانات اهل بیت، علیهمالسلام، درباره حضرت مهدی، علیهالسلام، مشاهده میشود، توجه به موضوع «آمادگی برای ظهور» است و احساس حضوری دائمی و واقعی در نسبتبا امام عصر، علیهالسلام، زیرا ایشان به عنوان یک انسان الهی ، همواره ناظر و شاهد اعمال ما هستند و همه افعال ما ، در مقابل چشم ایشان حاضر است.
باید توجه داشت که این حضور و نظارت حضرت، ریشه قرآنی نیز دارد. نکته مهمی که در مبحث مربوط به ویژگی امام قابل بحث است و ضمنا مطابق با باور ما، منطبق با آیات سوره مبارک قدر نیز هست این است که ، در شب قدر همه آنچه را که انسان انجام میدهد و نامه اعمالش به حضور امام زمان ، علیهالسلام، تقدیم میشود. در روایات دیگر هم به این نکته توجه شده که انسان مؤمن به امامت و ولایت ، همواره باید، حضور دائمی ایشان را احساس کند و بداند که هر اندازه که این احساس حضور بیشتر باشد، تاثیر آن هم در زندگیش بیشتر میشود.
موعود: در تبلیغ موضوع مهدویت و انتظار، چه نکاتی را میبایست مورد توجه قرار داد؟ محمدی عراقی: در این باره هم هیچ راهنمایی بهتر از روایات و آیات نیستند. بیگمان باید دید که پیامبر اکرم ، صلیالله و علیه و آله، و ائمه اطهار ، علیهمالسلام، چگونه آن حضرت را معرفی نمودهاند.
یکی از مسائل مهم ، در معرفی امام عصر، علیهالسلام ، معرفی ایشان به عنوان شخصیتی فراگیر استبه گونهای که فراتر از هر مذهب و ملیتی برای مردم کل جهان مطرح هستند و قیامشان جهانی است.
قرآن ایشان را به عنوان منجی و ذخیره الهی همه انسانهای مستضعف در سرتاسر جهان معرفی میکند.
خداوند تنها بر مؤمنین ، مسلمین و یا شیعیان منت نگذاشته استبلکه میفرماید:
«و نرید ان نمن علیالذین استضعفوا...» همچنین در آیات و روایات، همه پیامبران الهی به عنوان بشارتدهنده ظهور حضرت معرفی شدهاند چنانکه در منابع فرهنگی همه ملتهای منتشر در جهان نشانههای موعود آخرالزمان و اعتقاد به منجی و مصلح جهانی دیده میشود.
اما تفاوت مهمی که بین اعتقاد ویژه مکتب تشیع و سایر فرق و مذاهب وجود دارد آن است که، تمام ویژگیهای شخصی آن حضرت به همراه نام پدر، مادر، زمان تولد و ....ذکر شده است . همین نوع معرفی، مانع سوءاستفاده میشود. از همین رو، ما هم ناگزیر، میبایست در معرفی چهره نورانی امام زمان، علیهالسلام، از همان سیره نبیاکرم ، صلیالله و علیه و آله، و ائمه معصومین ،علیهمالسلام، تبعیت کنیم. ضمن اینکه، باید از بروز هر نوع خرافه و انحراف هم جلوگیری کنیم. متاسفانه اینکه گاهی در جامعه مسایل نادرستی درباره ارتباط با آن حضرت مطرح میشود که ممکن استبا شان و ساحت مقدس امام زمان ناسازگار باشد، پس باید بشدت مراقبت کرد و از طرح این مباحث پرهیز داشت.
نکته دیگری که به نظر میرسد قابل توجه باشد، بهرهگیری از ادعیه است.ادعیهای که درباره امام زمان ، علیهالسلام، وارد شده بسیار سازنده است. شاید رایجترین آنها همان «دعای ندبه» باشد که به صورت سنتی رایج در روزهای جمعه خوانده میشود. زیارتهای بسیاری درباره حضرت وارد شده که سازنده است که باید از این متون دست نخورده و ادعیه و زیارت استفاده کرد.
ابزارهای هنری نیز در کار تبلیغ نقش مهم و مؤثری دارند، به تصویر کشیدن چهره سرخورده بشر امروز که علیرغم همه پیشرفتهای ظاهری در امر اقتصاد و تکنولوژی، دچار بحرانهای روحی و روانی شده بروشنی این پیام را منتقل میسازد که عصر توسعه تکنولوژی و عصر علم و فنآوری، همراه با بحرانهای روحی و روانی بوده که اعتقاد به مهدویت و موعود آخرالزمان به عنوان نسخه شفابخش میتواند به همه سؤالهای پنهان و آشکار انسان امروز جواب دهد و همه دردهای بیدرمان او را درمان کند. این سرگشتگی را به بهترین شکل به وسیله ابزار هنری میتوان نشان داد و تشنگی و نیاز او را به معنویت و مهدویت میتوان به تصویر کشید. یعنی، تصویرسازی از آیندهای امیدبخش و درخشان در برابر پلیدیها و سیاهیهایی که امروزه این کره خاکی را در خود فرو برده است.
موعود: در این باره چه وظایفی را متوجه سازمانهای فرهنگی کشور میدانید؟ و عملکرد آنان را چگونه ارزیابی میکنید؟ محمدی عراقی: قدیمیترین مرکز فرهنگی و تربیتی حوزههایعلمیهاند، اکثر قریب به اتفاق کتابهایی هم که درباره مهدی موعود، علیهالسلام، نوشته شده توسط نخبگان و برجستگان همین نوع مراکز و حوزههای علمیه شیعه عرضه شده است. بیگمان نیاز به انجام کارهای بیشتر و آثار متعدد وجود دارد.
پس از حوزههای علمیه، دستگاههای تعلیم و تربیتی رسمی کشورند که نسل نو را میپرورند. مدارس میتوانند نقش مهمی دراینباره داشته باشند بویژه، مربیان و معلمان مهمترین رسالت را در معرفی درست امام عصر، علیهالسلام، به نوجوانان برعهده دارند و بموازات آنها کتابهای درسیاند. این کتب مؤثرترین وسیله برای پرداختن به این موضوع و انتقال اعتقادی عمیق به همراه امید در روح و جان جوانان و نوجواناناند.
پس از اینها نوبتبه سازمانهای فرهنگی و هنری میرسد. مانند رسانهها و در راس آنها صدا و سیماست که با گستردگی و نفوذی که دارد میتواند بیشترین نقش را در تبلیغ موضوع مهدویت و ترویج اعتقاد درستبه امام عصر ایفا کند.
مطبوعات در مرحله بعدی میتوانند رسالتخود را به بهترین وجه انجام دهند. بیگمان اهل منبر، شاعران، نقاشان و سایر هنرمندان و سخنوران میتوانند در حفظ ارتباط و تعمیق و تلطیف این اعتقاد نقش مهمی داشته باشند.
البته، چنانکه اشاره شد، به برکت پیروزی انقلاب اسلامی و بخصوص در دوران دفاع مقدس یکی از مهمترین ارزشهای معنوی و اخلاقی و اعتقادی که در جامعه زنده و بارور شد; اعتقاد به مهدویت و امام زمان، علیهالسلام، و همچنین ارتباط معنوی با ایشان بود. بخصوص در مناجاتها و وصیتنامههای رزمندگان، و در حالات عرفانی ویژهای که در جبههها بروز داشت و حتی خاطرات شیرینشان نشانههای ارتباط معنوی با حضرت دیده میشد که میبایست آنها را حفظ کرد و به عنوان امانتبه نسلهای آینده سپرد.
والسلام
________________________________________
1. سوره قصص (28)، آیه 5.
2. سوره نور (46)، آیه 55.
3. سوره انبیاء (21)، آیه 105.
4. سوره توبه (9)، آیه36.
5. سوره هود (11)، آیه86 ، «بقیةالله خیرلکم ان کنتم مؤمنین».
6.مجلسی، محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص73، ج 18.
7. مجلسی، محمدباقر، همان، ج 52، ص 128، ح 21.
بحارالانوار,علامه مجلسی,jeld=51,safhe=73
بحارالانوار,علامه مجلسی,jeld=52,safhe=128
منبع: تبیان