ویژگیهاى تبلیغى قرآن درباره موعود آخرالزمان
محمود محمدى عراقى
آنچه فرا روى شماست، بخش اول از گفتگوى موعود با «حجةالاسلام والمسلمین محمدى عراقى»، نماینده ولى فقیه و سرپرستسازمان تبلیغات اسلامى، درباره ویژگیهاى تبلیغى قرآن و نقش موعود آخرالزمان است، امید که مطلوب طبع لطیف خوانندگان موعود واقع شود. انشاءالله موعود: با تشکر از اینکه فرصت انجام این گفتگو را فراهم آوردید، به عنوان اولین سؤال، ویژگیهاى تبلیغى قرآن را بفرمایید.
محمدى عراقى: ضمن تشکر از پدیدآورندگان این نشریه مبارک، به شما که اولین نشریه اختصاصى درباره امام عصر ، علیهالسلام، را منتشر کردهاید تبریک مىگویم. تا آنجا که من اطلاع دارم «موعود» اولین نشریهاى است که اختصاص به آن حضرت دارد و شاید که در جهان منحصر به فرد باشد. همچنین فرارسیدن میلاد مسعود و فرخنده حضرت مهدى ، علیهالسلام، را که براى مردم و ما یکى از شادىبخشترین روزهاست تبریک مىگویم.
اولین نکته اینست که قرآن کریم، موعود آخرالزمان را به عنوان یک نتیجه قطعى و یقینى معرفى مىکند. در آیه شریفه «و نرید ان نمن علىالذین استضعفوا فىالارض و نجعلهم ائمة و نجعلهم وارثین» (1) و همچنین و آیه دیگر از سوره نور، ملاحظه مىکنید که از این موضوع به عنوان یک اراده الهى با کمال قاطعیت و حتمیتیاد شده است و یا در آیه شریفه «وعدالله الذین امنوامنکم و عملوالصالحات لیستخلفنهم فىالارض کمااستخلف الذین من قبلهم...»، (2) از آن به عنوان یک وعده الهى ذکر شده است و این یکى از ویژگیهاى خاص قرآن کریم است. در واقع، آیات فوق، رابطه بین «موعود آخرالزمان» و «بینش توحیدى» را بیان مىکند و بر حتمیت و قطعیت آن تاکید دارد.
نکته دوم در این باره آنست که، قرآن کریم، ظهور آن منجى موعود را با آرزوها و فطرت حقطلبانه و عدالتخواهانه بشر پیوند زده است. بدان معنى که با توجه به استضعاف بشر، وعده خداوند، حاکمیت دادن صالحان و مستضعفان بر پهنه زمین است.
در طول تاریخ، انسان همیشه در آرزوى تحقق یک حکومت صالح و دور از ظلم و بىعدالتى بوده است. قرآن حکیم در معرفى حکومتحضرت مهدى ،علیهالسلام، و موعود آخرالزمان، روى این خواست فطرى انسان انگشت گذاشته است. باید توجه داشت که همه قیامهایى که علیه ستمکاران صورت گرفته، بر اساس همین خواست فطرى بشر بوده است اما، متاسفانه این تمنا تحقق نیافته است.
در آیات قرآن اشاره شده که مهدى موعود، کسى است که بر مستضعفین منت مىنهد و آنها را نجات مىبخشد و پیشواى جامعه بشرى قرار مىدهد.
در آیه، «و لقد کتبنا فىالزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادى الصالحون» (3) پایان سعادتمندانه حیات انسان، همراه با حاکمیت صالحان بر کره زمین است موعود: آیا قرآن این امر را مختص مسلمین اعلام مىکند؟ محمدى عراقى: خیر، قرآن بر این نکته تاکید مىورزد که اعتقاد به موعود آخرالزمان، تنها به شیعیان و مسلمانان اختصاص ندارد. بلکه، تمام پیامبران گذشته، بشارت فرارسیدنش را دادهاند. چنانکه در آیه شریفه، «و لقد کتبنا فىالزبور... » ذکر شده است.
چنانکه مىدانید، زبور کتاب دینى حضرت داوود ،علیهالسلام، است. قرآن ما را آگاه مىسازد که در زبور، وعده فرارسیدن موعود داده شده است و این خود یکى از نکات ظریف و تبلیغى قرآن است.
نکته دیگر اینکه، اصولا قرآن با آوردن تمثیلهایى از امم گذشته، سنت اصلاحگرایى و تغییر و تحول را یک «سنت الهى» و «قانون آسمانى» معرفى مىکند و از امم پیشین نیز در این باره مثال مىآورد.
در همان سوره مبارک نور، آیه 55، قرآن مجید براى آنکه، حالت استبعادى و بعید دانستن ظهور موعود را از ذهن انسان دور کند، مىفرماید: «کمااستخلف الذین من قبلهم...» یعنى این وعده الهى، یک سنت است، چنانکه قبلا هم بوده. مثلا در امت موسى ،علیهالسلام، هم بوده و این خداوند است که جایگزینى حکومتى و نظامى به جاى حکومتى دیگر را وعده داده است. لذا، آن خداوندى که مدبر انسان و جهان است، قادر است روزى وعده ظهور موعود و منجى آخرالزمان را محقق سازد.
موعود: صرف نظر از بیانات کلى، آیا به صورت واضحتر و مشخصتر قرآن به امر ظهور موعود اشاره دارد؟ محمدى عراقى: بله، در قرآن، اشارات بسیارى آمده که ائمه معصومین ، علیهمالسلام، در روایات خود، آن اشارات را صریحا مرتبط با موضوع موعود آخرالزمان دانستهاند.
موعود: لطفا نمونههایى را ذکر بفرمایید.
محمدى عراقى: خداوند با بیانى تمثیلى به این موضوع اشاره دارد و قرآن مىفرماید:
«ان عدةالشهور عندالله اثناعشر شهرا» (4) خداوند در این آیه اشاره به ماههاى دوازدهگانه دارد، و بیان مىکند که نزد خداوند تعداد ماهها دوازدهتا است. روایات این آیه را تفسیر نمودهاند و منظور از ماههاى دوازدهگانه را وجود و حضور دوازده امام در میان انسانها دانستهاند که طبق همان روایات، آخرین آنها، حضرت مهدى، علیهالسلام، است.
بعضى از علماى گذشته، درباره آیاتى که مرتبط با موضوع موعود آخرالزمان است کتب مفصلى نوشتهاند. ذکر آیات مرتبط با این موضوع بحث مفصلى مىطلبد که ما را از موضوع این گفتگو دور مىسازد.
نکته دیگرى که قرآن بدان متذکر است، آنست که منجى و موعود، به مثابه مشعل امید در جامعه و قلب انسانها معرفى شدهاست. چنانکه ایشان را به عنوان «بقیةالله» (5) معرفى مىنماید.این مطلب خود نکته ظریف و روانى در امر تبلیغ و تعلیم و تربیت است ، چون انسان به امید دلبسته است و با امید زنده است و سختترین بحران براى انسان آنست که به ورطه یاس و ناامیدى بیفتد. از همین رو، قرآن، نقطه روشن و امیدبخش را در دل انسان، موعود آخرالزمان معرفى مىکند.
موعود: اجازه بدهید بپرسیم اصولا انسان چه وقت و یا به چه دلیل به ورطه پوچى و یاس مىافتد؟ محمدىعراقى: از قرآن چنین استنباط مىشود که، انسان موجودى است که همواره مىخواهد رابطهاى با جهان بىنهایت و ماوراءالطبیعه داشته باشد و این ارتباط نیازمند وسیله و اسبابى است تا امکان این ارتباط را فراهم مىسازد. این ارتباط به دلیل ضعف و ناتوانى انسان معمولى، از طریق امامت و ولایت ممکن مىشود. چنانچه انسان، احساس کند که هیچ رابطهاى با آن عالم ماورایى ندارد و یا معلق مانده، دچار پوچى مىشود و احساس مىکند به بنبست رسیده است. این نیز از همان شعلههاى درونى انسان است و از نشانههاى وجود فطرت الهى در کالبد آدمى بهمان سان که در عصر کنونى، در قرنى که ظاهرا متمدنترین مردمان زندگى مىکنند، این بیمارى به جان انسان افتاده است که آدمیان احساس مىکنند با ابدیت ارتباط ندارند.
این نکته، یکى از وجوه مهم تبلیغى قرآن است. امامت، تجلى عینى ارتباط انسان با خداست، ارتباط انسان با ماوراءالطبیعه .
موعود: ویژگیهاى تبلیغى اهلبیت ، علیهمالسلام، دراینباره چگونه است؟ محمدى عراقى: روایات اسلامى و احادیث اهلبیت ،علیهمالسلام، درباره موعود آخرالزمان بسیارند، اما یکى از مهمترین ویژگیهاى این روایات تکیه بر موضوع «عدالت» است. چه، روایاتى که از پیامبر اکرم ، صلىاللهعلیهوآله، در این باره رسیده همه ، مورد تاکید اکثر فرق شیعه و سنى است. شاید معروفترین آنها، حدیث معروف عدل است که مىفرمایند:
«یملاالله بهالارض عدلا قسطا کما ملئت جورا و ظلما» خداوند زمین را از قسط و عدل پر مىسازد پس از آنکه از ظلم و جور پر شده باشد. (6) اگر توجه کنیم درمىیابیم که همین موضوع «عدل» هم که در روایات ائمه بر آن تکیه کردهاند، بر اساس نوعى آرمانخواهى است و متکى بر بینش عدالتخواهانه بشر است.
انسان به طور طبیعى از ظلم و ستم بیزار و جوینده عدالت است. بنابراین، همیشه در انتظار روزى به سرمىبرد که عدالتحقیقى برقرار شود. موعود آخرالزمان، بهعنوان تجسم این آرزوى بشر، معرفى شده است. به این معنى که روزى فرا مىرسد که تمام ستمهاى تاریخى، تبعیضها و ظلمها پایان مىپذیرد و عدالتبهدست مهدى،علیهالسلام، برقرار مىشود، آنهم یک عدالت جهانى و فراگیر و نه محدود و منطقهاى.
یکى دیگر از وجوه بیانات اهل بیت در اینباره، برانگیختن «احساس شوق و اشتیاق» انسان استبراى آنکه منتظر باشد.
به حدیث معروفى که از منابع معتبر ذکر شده اشاره مىکنم; نبىاکرم، صلىاللهعلیهوآله، فرمودند:
«افضل اعمال امتىانتظارالفرج» بالاترین عبادت امت من انتظار فرج است. (7) این حدیث معتبر به عبارتى یک نوع تربیت عملى استبراى ما که همواره حالت اشتیاق و انتظار داشته باشیم. چنین انسانى هیچگاه و هیچ زمانى حتى اگر در سختترین شراط تاریخى باشد ، احساس ناامیدى نمىکند و همیشه نورامید در دلش روشن است و این اشتیاق و انتظار ، او را در برابر شرایط دشوار مقاوم مىکند.
نکته سومى که در بیانات اهل بیت، علیهمالسلام، درباره حضرت مهدى، علیهالسلام، مشاهده مىشود، توجه به موضوع «آمادگى براى ظهور» است و احساس حضورى دائمى و واقعى در نسبتبا امام عصر، علیهالسلام، زیرا ایشان به عنوان یک انسان الهى ، همواره ناظر و شاهد اعمال ما هستند و همه افعال ما ، در مقابل چشم ایشان حاضر است.
باید توجه داشت که این حضور و نظارت حضرت، ریشه قرآنى نیز دارد. نکته مهمى که در مبحث مربوط به ویژگى امام قابل بحث است و ضمنا مطابق با باور ما، منطبق با آیات سوره مبارک قدر نیز هست این است که ، در شب قدر همه آنچه را که انسان انجام مىدهد و نامه اعمالش به حضور امام زمان ، علیهالسلام، تقدیم مىشود. در روایات دیگر هم به این نکته توجه شده که انسان مؤمن به امامت و ولایت ، همواره باید، حضور دائمى ایشان را احساس کند و بداند که هر اندازه که این احساس حضور بیشتر باشد، تاثیر آن هم در زندگیش بیشتر مىشود.
موعود: در تبلیغ موضوع مهدویت و انتظار، چه نکاتى را مىبایست مورد توجه قرار داد؟ محمدى عراقى: در این باره هم هیچ راهنمایى بهتر از روایات و آیات نیستند. بىگمان باید دید که پیامبر اکرم ، صلىالله و علیه و آله، و ائمه اطهار ، علیهمالسلام، چگونه آن حضرت را معرفى نمودهاند.
یکى از مسائل مهم ، در معرفى امام عصر، علیهالسلام ، معرفى ایشان به عنوان شخصیتى فراگیر استبه گونهاى که فراتر از هر مذهب و ملیتى براى مردم کل جهان مطرح هستند و قیامشان جهانى است.
قرآن ایشان را به عنوان منجى و ذخیره الهى همه انسانهاى مستضعف در سرتاسر جهان معرفى مىکند.
خداوند تنها بر مؤمنین ، مسلمین و یا شیعیان منت نگذاشته استبلکه مىفرماید:
«و نرید ان نمن علىالذین استضعفوا...» همچنین در آیات و روایات، همه پیامبران الهى به عنوان بشارتدهنده ظهور حضرت معرفى شدهاند چنانکه در منابع فرهنگى همه ملتهاى منتشر در جهان نشانههاى موعود آخرالزمان و اعتقاد به منجى و مصلح جهانى دیده مىشود.
اما تفاوت مهمى که بین اعتقاد ویژه مکتب تشیع و سایر فرق و مذاهب وجود دارد آن است که، تمام ویژگیهاى شخصى آن حضرت به همراه نام پدر، مادر، زمان تولد و ....ذکر شده است . همین نوع معرفى، مانع سوءاستفاده مىشود. از همین رو، ما هم ناگزیر، مىبایست در معرفى چهره نورانى امام زمان، علیهالسلام، از همان سیره نبىاکرم ، صلىالله و علیه و آله، و ائمه معصومین ،علیهمالسلام، تبعیت کنیم. ضمن اینکه، باید از بروز هر نوع خرافه و انحراف هم جلوگیرى کنیم. متاسفانه اینکه گاهى در جامعه مسایل نادرستى درباره ارتباط با آن حضرت مطرح مىشود که ممکن استبا شان و ساحت مقدس امام زمان ناسازگار باشد، پس باید بشدت مراقبت کرد و از طرح این مباحث پرهیز داشت.
نکته دیگرى که به نظر مىرسد قابل توجه باشد، بهرهگیرى از ادعیه است.ادعیهاى که درباره امام زمان ، علیهالسلام، وارد شده بسیار سازنده است. شاید رایجترین آنها همان «دعاى ندبه» باشد که به صورت سنتى رایج در روزهاى جمعه خوانده مىشود. زیارتهاى بسیارى درباره حضرت وارد شده که سازنده است که باید از این متون دست نخورده و ادعیه و زیارت استفاده کرد.
ابزارهاى هنرى نیز در کار تبلیغ نقش مهم و مؤثرى دارند، به تصویر کشیدن چهره سرخورده بشر امروز که علىرغم همه پیشرفتهاى ظاهرى در امر اقتصاد و تکنولوژى، دچار بحرانهاى روحى و روانى شده بروشنى این پیام را منتقل مىسازد که عصر توسعه تکنولوژى و عصر علم و فنآورى، همراه با بحرانهاى روحى و روانى بوده که اعتقاد به مهدویت و موعود آخرالزمان به عنوان نسخه شفابخش مىتواند به همه سؤالهاى پنهان و آشکار انسان امروز جواب دهد و همه دردهاى بىدرمان او را درمان کند. این سرگشتگى را به بهترین شکل به وسیله ابزار هنرى مىتوان نشان داد و تشنگى و نیاز او را به معنویت و مهدویت مىتوان به تصویر کشید. یعنى، تصویرسازى از آیندهاى امیدبخش و درخشان در برابر پلیدیها و سیاهیهایى که امروزه این کره خاکى را در خود فرو برده است.
موعود: در این باره چه وظایفى را متوجه سازمانهاى فرهنگى کشور مىدانید؟ و عملکرد آنان را چگونه ارزیابى مىکنید؟ محمدى عراقى: قدیمىترین مرکز فرهنگى و تربیتى حوزههاىعلمیهاند، اکثر قریب به اتفاق کتابهایى هم که درباره مهدى موعود، علیهالسلام، نوشته شده توسط نخبگان و برجستگان همین نوع مراکز و حوزههاى علمیه شیعه عرضه شده است. بىگمان نیاز به انجام کارهاى بیشتر و آثار متعدد وجود دارد.
پس از حوزههاى علمیه، دستگاههاى تعلیم و تربیتى رسمى کشورند که نسل نو را مىپرورند. مدارس مىتوانند نقش مهمى دراینباره داشته باشند بویژه، مربیان و معلمان مهمترین رسالت را در معرفى درست امام عصر، علیهالسلام، به نوجوانان برعهده دارند و بموازات آنها کتابهاى درسىاند. این کتب مؤثرترین وسیله براى پرداختن به این موضوع و انتقال اعتقادى عمیق به همراه امید در روح و جان جوانان و نوجواناناند.
پس از اینها نوبتبه سازمانهاى فرهنگى و هنرى مىرسد. مانند رسانهها و در راس آنها صدا و سیماست که با گستردگى و نفوذى که دارد مىتواند بیشترین نقش را در تبلیغ موضوع مهدویت و ترویج اعتقاد درستبه امام عصر ایفا کند.
مطبوعات در مرحله بعدى مىتوانند رسالتخود را به بهترین وجه انجام دهند. بىگمان اهل منبر، شاعران، نقاشان و سایر هنرمندان و سخنوران مىتوانند در حفظ ارتباط و تعمیق و تلطیف این اعتقاد نقش مهمى داشته باشند.
البته، چنانکه اشاره شد، به برکت پیروزى انقلاب اسلامى و بخصوص در دوران دفاع مقدس یکى از مهمترین ارزشهاى معنوى و اخلاقى و اعتقادى که در جامعه زنده و بارور شد; اعتقاد به مهدویت و امام زمان، علیهالسلام، و همچنین ارتباط معنوى با ایشان بود. بخصوص در مناجاتها و وصیتنامههاى رزمندگان، و در حالات عرفانى ویژهاى که در جبههها بروز داشت و حتى خاطرات شیرینشان نشانههاى ارتباط معنوى با حضرت دیده مىشد که مىبایست آنها را حفظ کرد و به عنوان امانتبه نسلهاى آینده سپرد.
والسلام
________________________________________
1. سوره قصص (28)، آیه 5.
2. سوره نور (46)، آیه 55.
3. سوره انبیاء (21)، آیه 105.
4. سوره توبه (9)، آیه36.
5. سوره هود (11)، آیه86 ، «بقیةالله خیرلکم ان کنتم مؤمنین».
6.مجلسى، محمدباقر، بحارالانوار، ج 51، ص73، ج 18.
7. مجلسى، محمدباقر، همان، ج 52، ص 128، ح 21.
بحارالانوار,علامه مجلسی,jeld=51,safhe=73
بحارالانوار,علامه مجلسی,jeld=52,safhe=128
منبع: تبیان