رویکرد مسیحیت و غرب به معنویت و مهدویت
سید احمدرضا یکانیفرد گویا غرب هم از راهى کهرفته خودپشیمان شده وقصد بازگشت دارد و دراین بازگشت و رویکرد،معنویت و در راس آنمنجىگرایى را به عنوانیک وسیله تنبیه، تذکر وتزکیه به کار گرفته است.
همانطور که مىدانیم مسالهمهدویت در بین تمامى ادیان، مذاهبو ملل و نحل به گونهاى مطرح گردیدهو شاید تنها اعتقاد و باورى باشد کهتمامى مذاهب و ادیان متفقا آن راباور دارند و هر یک با تلقى خاصى ازمنجىآخرالزمان نام شخص خاصىرا ذکر مىکنند; یهودیان معتقد بهظهور «ماشیح» هستند ، مسیحیانمعتقد به بازگشت و رجعت«عیسىعلیه السلام» هستند، زرتشتیان آمدن«سوشیانس» را انتظار مىکشند وبوداییان چشم به راه بازگشت«بوداى پنجم» هستند و حتى پیروانمذاهبى چون سیک، هندو برهما نیزمنجى خاصى در اعتقادات خوددارند. اما شاید در هیچ دینى به اندازهاسلام و آن هم در قرآن از آمدنمنجىآخرالزمان و به اعتقاد مامسلمانان مهدى موعود علیه السلام صحبتبه میان نیامده باشد. قرآن مهدویت وحکومت صالحان بر روى زمین را درآیات چندى مورد تاکید قرار داده ومىفرماید:
«ولقد کتبنا فىالزبور من بعدالذکران الارض یرثها عبادىالصالحون» (1) «قال موسى لقومه استعینواباللهواصبروا انالارضلله یورثها منیشاء من عبادهوالعاقبة للمتقین» (2) «ونریدان نمن على الذین استضعفوافىالارضونجعلهمائمةونجعلهمالوارثین ] ونمکن لهم فىالارضونرى فرعون و هامان و جنودهما منهمماکانوا یحذرون» (3) «هوالذى ارسل رسوله بالهدى ودینالحق لیظهره علىالدین کله ولوکرهالمشرکون» (4) «اذا جاء نصرالله والفتح ] ورایتالناسیدخلون فىدیناللهافواجا] فسبح بحمد ربک و استغفرهانه کان توابا» (5) این آیات و تعداد بسیار زیادى ازآیات، روایات و احادیثى که در اینمورد (ظهور حضرت مهدى صلى الله علیه وآله وسلم)در قرآن و کتب اسلامى وجود داردمساله ظهور منجى آخرالزمان را درادیان دیگر در مقایسه با اسلام حداقلدر بین ما مسلمانان کمرنگ نمودهاست تا جایى که گاهى اوقاتفراموش مىکنیم که ادیان دیگر نیز بهآن معتقدند. شاید چنین تصورىبیشتر از آنجا نشات گرفته باشد کهما خود را در مقابل دنیایى احساسمىکنیم که آن را دنیاى غرب مىنامیمو غربیان عموما بیش از آنچه درمسائل معنوى و الهى پیشقدم باشنددر مسائل مادى پیشقدم بودهاند وحتى متاسفانه چهرهاى کاملا مادىرا از خود ارائه کردهاند که براى عدهکثیرى این تصور را به وجود آوردهکه معنویت هیچ جایگاهى در غربندارد.اما مساله این چنین هم که ازظواهر امر برمىآید، نیست و امروزما شاهد آن هستیم که در همین غربسر تا پا مادى و غرق در مادیات وظواهر حیوانى زندگى، گرایششدیدى نسبتبه مسائل معنوى وحتى منجى گرایى آن هم با تبلیغاتهمه جانبه به چشم مىخورد. گویاغرب هم از راهى که رفته خودپشیمان شده و قصد بازگشت دارد ودر این بازگشت و رویکرد، معنویت ودر راس آن منجىگرایى را به عنوانیک وسیله تنبیه، تذکر و تزکیه به کارگرفته است. غربیان چون پیش از مللدیگر به تکنولوژى و علوم مادى ورفاهى که در سایه این علم وتکنولوژى به دستآمدهدستیافتهاندو در واقع دموکراسى غربى همه چیزرا برایشان بهارمغان آورده به جزمعنویات; این بار گام در وادىمعنویات گذاشته و چاره دردهاىغیرقابل درمان ناشى از گرایش بهمادى را در آن مىجویند. امروزه اگربر نشریات و بولتنهاى مذهبى و حتىروزنامههاى غربى نظرى بیاندازیمشاهد این رویکرد غرب خواهیم بود،شاید باور این مساله دشوار باشد کهامروزه حتى ادعیه خاصى از طرفکلیساهاى مسیحى (کاتولیکها) ودیگر فرق مسیحیتبه شکلبروشورهایى چاپ و در مقیاسوسیع توزیع مىشود که در واقعمردم را به یک عبادت و اداى ذکردسته جمعى فرا مىخواند که هدفعمده آن تزکیه نفس و دعا براىبازگشت عیسى مسیح علیه السلام است.
امروزه شاهد آنیم که هر از چندىیکى از نشریات غربى خبرى ازمکاشفهاى یا الهاماتى از طرفحضرت مریم علیها السلام، حضرت عیسىمسیح علیه السلام و حتى حضرت فاطمه علیها السلامو به قول غربیان [ و تجلىآنها در مکانهایى خاص نظیر محلهمسیحىنشین دمشق ، «مجوکرویه» (6) یوگسلاوى و یا کوههاى راکىآمریکا مطرح مىسازند که گزارش واسناد آنها تماما موجود است. وانشاءالله به حضور خوانندگانعزیز ارائه خواهد شد.
اخیرا در یکى از انتشارات دینى«بنیاد رایله» (7) تحت عنوان «نامهآبى» (8) مقالهاى تحت عنوان «چراکسى ما رابه خود نمىآورد» چاپشده است و پدر روحانى «گورککوسیکى» (9) بیانات جالب توجهىابراز داشته است که به چند جمله آناشاره مىکنیم تا نشاندهنده میزانتوجه و رویکرد غرب باشد. وىمىگوید:
زمانى که بازگشتشکوهمندعیسى مسیح علیه السلام به وقوع پیوندد عده بسیارى افسوس خواهندخورد.وى در جایى دیگر از سخنانخود مىگوید: «خداوند بندگانش رامرتبا و به طرق مختلف مورد خطابقرار مىدهد. چرا ما گوشهاى خود رابر روى صحبتهاى خداوند بستهایم؟قلبهاى ما سفت و سختشده است، ماباید به رحمت و بخشش خداوند وعیسى علیه السلام ایمان داشته باشیم و خودرا براى بازگشت او آماده کنیم;عیسى مسیح علیه السلام به زودى خواهدآمد، ما باید براى ظهور حضرتمسیح دعا کرده و نماز به پا داریم،بشر بدون بازگشت عیسى به صلح وآرامش دست نخواهد یافت.» آرى، جاى بسى امیدوارى وخرسندى است که قیامى عمومى وفراخوانى معنوى و الهى در کار استتا تمام جهانیان را متوجه این امربزرگ - که همان مساله آخرالزمان ومنجى الهى است - نماید; این رخدادهانشان مىدهد که اکثریت جهانیان براین باورند که دیگر از دست نیروهاىبشرى براى نجات جهان کارىساخته نیست و تنها ازبینبرندهجنگ، جهل، دشمنى و فساد یک رهبرالهى است که با آمدن خود نوید دیرینالهى را که همان حکومت صالحان ومستضعفان بر زمین است تحققمىبخشد.
در این راستا بخش خارجىموعود نیز بر آنست تا از این پستحت عنوان رویکرد غرب و مسیحیتبه معنویت و مهدویت منعکسکنندهبخشى از تبلیغات و رخدادهاى دنیاىغرب باشد.
گردانندگان موعود بسیارخرسندخواهند شد تا خوانندگانى که دراین زمینهها اطلاعات و آگاهیهایى دارندما را یارى کرده و گزارشها واطلاعات هر چه بیشترى دربارهمساله مذکور را براى استفاده و چاپبه دفتر مجله ارسال نمایند.
________________________________________
1. سوره انبیا(21)، آیه 105.
2. سوره اعراف(7)، آیه 128.
3. سوره قصص(28)، آیه 5.
4. سوره توبه(9)، آیه 33; سوره صف(61)،آیه 9.
5. سوره نصر(110)، آیات 3-1 6. قیام و انقلاب مهدىعلیه السلام از دیدگاه فلسفهتاریخ; مطهرى، مرتضى، ص 6.
7.Medjugrje
8. The Riehle Foundation
9. Bluelgtter
10. Feorgr Kosicki
11. Blue letter; the riehle foundation;July 1994. PP.2,3.
12. The secret of happiness; love , peace,Joy and freedom; peace of christ centerPP.76.
13. Rosary for childern, florida centerfor peace, miami, florida.
قیام و انقلاب مهدىعلیه السلام از دیدگاه فلسفهتاریخ,مرتضی مطهری,safhe=6
منبع: تبیان