رویکرد مسیحیت و غرب به معنویت و مهدویت
سید احمدرضا یکانیفرد گویا غرب هم از راهی کهرفته خودپشیمان شده وقصد بازگشت دارد و دراین بازگشت و رویکرد،معنویت و در راس آنمنجیگرایی را به عنوانیک وسیله تنبیه، تذکر وتزکیه به کار گرفته است.
همانطور که میدانیم مسالهمهدویت در بین تمامی ادیان، مذاهبو ملل و نحل به گونهای مطرح گردیدهو شاید تنها اعتقاد و باوری باشد کهتمامی مذاهب و ادیان متفقا آن راباور دارند و هر یک با تلقی خاصی ازمنجیآخرالزمان نام شخص خاصیرا ذکر میکنند; یهودیان معتقد بهظهور «ماشیح» هستند ، مسیحیانمعتقد به بازگشت و رجعت«عیسیعلیه السلام» هستند، زرتشتیان آمدن«سوشیانس» را انتظار میکشند وبوداییان چشم به راه بازگشت«بودای پنجم» هستند و حتی پیروانمذاهبی چون سیک، هندو برهما نیزمنجی خاصی در اعتقادات خوددارند. اما شاید در هیچ دینی به اندازهاسلام و آن هم در قرآن از آمدنمنجیآخرالزمان و به اعتقاد مامسلمانان مهدی موعود علیه السلام صحبتبه میان نیامده باشد. قرآن مهدویت وحکومت صالحان بر روی زمین را درآیات چندی مورد تاکید قرار داده ومیفرماید:
«ولقد کتبنا فیالزبور من بعدالذکران الارض یرثها عبادیالصالحون» (1) «قال موسی لقومه استعینواباللهواصبروا انالارضلله یورثها منیشاء من عبادهوالعاقبة للمتقین» (2) «ونریدان نمن علی الذین استضعفوافیالارضونجعلهمائمةونجعلهمالوارثین ] ونمکن لهم فیالارضونری فرعون و هامان و جنودهما منهمماکانوا یحذرون» (3) «هوالذی ارسل رسوله بالهدی ودینالحق لیظهره علیالدین کله ولوکرهالمشرکون» (4) «اذا جاء نصرالله والفتح ] ورایتالناسیدخلون فیدیناللهافواجا] فسبح بحمد ربک و استغفرهانه کان توابا» (5) این آیات و تعداد بسیار زیادی ازآیات، روایات و احادیثی که در اینمورد (ظهور حضرت مهدی صلی الله علیه وآله وسلم)در قرآن و کتب اسلامی وجود داردمساله ظهور منجی آخرالزمان را درادیان دیگر در مقایسه با اسلام حداقلدر بین ما مسلمانان کمرنگ نمودهاست تا جایی که گاهی اوقاتفراموش میکنیم که ادیان دیگر نیز بهآن معتقدند. شاید چنین تصوریبیشتر از آنجا نشات گرفته باشد کهما خود را در مقابل دنیایی احساسمیکنیم که آن را دنیای غرب مینامیمو غربیان عموما بیش از آنچه درمسائل معنوی و الهی پیشقدم باشنددر مسائل مادی پیشقدم بودهاند وحتی متاسفانه چهرهای کاملا مادیرا از خود ارائه کردهاند که برای عدهکثیری این تصور را به وجود آوردهکه معنویت هیچ جایگاهی در غربندارد.اما مساله این چنین هم که ازظواهر امر برمیآید، نیست و امروزما شاهد آن هستیم که در همین غربسر تا پا مادی و غرق در مادیات وظواهر حیوانی زندگی، گرایششدیدی نسبتبه مسائل معنوی وحتی منجی گرایی آن هم با تبلیغاتهمه جانبه به چشم میخورد. گویاغرب هم از راهی که رفته خودپشیمان شده و قصد بازگشت دارد ودر این بازگشت و رویکرد، معنویت ودر راس آن منجیگرایی را به عنوانیک وسیله تنبیه، تذکر و تزکیه به کارگرفته است. غربیان چون پیش از مللدیگر به تکنولوژی و علوم مادی ورفاهی که در سایه این علم وتکنولوژی به دستآمدهدستیافتهاندو در واقع دموکراسی غربی همه چیزرا برایشان بهارمغان آورده به جزمعنویات; این بار گام در وادیمعنویات گذاشته و چاره دردهایغیرقابل درمان ناشی از گرایش بهمادی را در آن میجویند. امروزه اگربر نشریات و بولتنهای مذهبی و حتیروزنامههای غربی نظری بیاندازیمشاهد این رویکرد غرب خواهیم بود،شاید باور این مساله دشوار باشد کهامروزه حتی ادعیه خاصی از طرفکلیساهای مسیحی (کاتولیکها) ودیگر فرق مسیحیتبه شکلبروشورهایی چاپ و در مقیاسوسیع توزیع میشود که در واقعمردم را به یک عبادت و ادای ذکردسته جمعی فرا میخواند که هدفعمده آن تزکیه نفس و دعا برایبازگشت عیسی مسیح علیه السلام است.
امروزه شاهد آنیم که هر از چندییکی از نشریات غربی خبری ازمکاشفهای یا الهاماتی از طرفحضرت مریم علیها السلام، حضرت عیسیمسیح علیه السلام و حتی حضرت فاطمه علیها السلامو به قول غربیان [ و تجلیآنها در مکانهایی خاص نظیر محلهمسیحینشین دمشق ، «مجوکرویه» (6) یوگسلاوی و یا کوههای راکیآمریکا مطرح میسازند که گزارش واسناد آنها تماما موجود است. وانشاءالله به حضور خوانندگانعزیز ارائه خواهد شد.
اخیرا در یکی از انتشارات دینی«بنیاد رایله» (7) تحت عنوان «نامهآبی» (8) مقالهای تحت عنوان «چراکسی ما رابه خود نمیآورد» چاپشده است و پدر روحانی «گورککوسیکی» (9) بیانات جالب توجهیابراز داشته است که به چند جمله آناشاره میکنیم تا نشاندهنده میزانتوجه و رویکرد غرب باشد. ویمیگوید:
زمانی که بازگشتشکوهمندعیسی مسیح علیه السلام به وقوع پیوندد عده بسیاری افسوس خواهندخورد.وی در جایی دیگر از سخنانخود میگوید: «خداوند بندگانش رامرتبا و به طرق مختلف مورد خطابقرار میدهد. چرا ما گوشهای خود رابر روی صحبتهای خداوند بستهایم؟قلبهای ما سفت و سختشده است، ماباید به رحمت و بخشش خداوند وعیسی علیه السلام ایمان داشته باشیم و خودرا برای بازگشت او آماده کنیم;عیسی مسیح علیه السلام به زودی خواهدآمد، ما باید برای ظهور حضرتمسیح دعا کرده و نماز به پا داریم،بشر بدون بازگشت عیسی به صلح وآرامش دست نخواهد یافت.» آری، جای بسی امیدواری وخرسندی است که قیامی عمومی وفراخوانی معنوی و الهی در کار استتا تمام جهانیان را متوجه این امربزرگ - که همان مساله آخرالزمان ومنجی الهی است - نماید; این رخدادهانشان میدهد که اکثریت جهانیان براین باورند که دیگر از دست نیروهایبشری برای نجات جهان کاریساخته نیست و تنها ازبینبرندهجنگ، جهل، دشمنی و فساد یک رهبرالهی است که با آمدن خود نوید دیرینالهی را که همان حکومت صالحان ومستضعفان بر زمین است تحققمیبخشد.
در این راستا بخش خارجیموعود نیز بر آنست تا از این پستحت عنوان رویکرد غرب و مسیحیتبه معنویت و مهدویت منعکسکنندهبخشی از تبلیغات و رخدادهای دنیایغرب باشد.
گردانندگان موعود بسیارخرسندخواهند شد تا خوانندگانی که دراین زمینهها اطلاعات و آگاهیهایی دارندما را یاری کرده و گزارشها واطلاعات هر چه بیشتری دربارهمساله مذکور را برای استفاده و چاپبه دفتر مجله ارسال نمایند.
________________________________________
1. سوره انبیا(21)، آیه 105.
2. سوره اعراف(7)، آیه 128.
3. سوره قصص(28)، آیه 5.
4. سوره توبه(9)، آیه 33; سوره صف(61)،آیه 9.
5. سوره نصر(110)، آیات 3-1 6. قیام و انقلاب مهدیعلیه السلام از دیدگاه فلسفهتاریخ; مطهری، مرتضی، ص 6.
7.Medjugrje
8. The Riehle Foundation
9. Bluelgtter
10. Feorgr Kosicki
11. Blue letter; the riehle foundation;July 1994. PP.2,3.
12. The secret of happiness; love , peace,Joy and freedom; peace of christ centerPP.76.
13. Rosary for childern, florida centerfor peace, miami, florida.
قیام و انقلاب مهدیعلیه السلام از دیدگاه فلسفهتاریخ,مرتضی مطهری,safhe=6
منبع: تبیان