ضرورت طرح مباحث مهدویّت
شاید بعضى اینگونه فکر کنند که با وجود نیازهاى مختلف و اساسى در زمینههاى فرهنگى، پرداختن به مباحث امام مهدىعلیه السلام چه ضرورتى دارد؟ آیا به اندازه کافى در این مورد سخن گفته نشده و کتاب و مقاله نوشته نشده است؟
در پاسخ باید گفت مباحث مهدویت از جمله موضوعاتى است که نقش کلیدى در زندگى بشر دارد و با زوایاى مختلف حیات انسان ارتباط مستقیم دارد. بنابراین با و جود تلاشهاى انجام شده، هنوز این موضوع ناگفتههاى فراوان دارد و بجاست که عالمان و محقّقان در این عرصه تلاشى دو چندان انجام دهند.
ادامه مطلب... علم امام امام که سمت پیشوایى و رهبرى مردم را به عهده دارد؛ لازم است دین را در تمامى زوایاى خود بشناسد و به قوانین آن آگاهى کامل داشته باشد و نیز با دانستن تفسیر آیات قرآن و احاطه کامل به سنت پیامبرصلى الله علیه وآله به تبیین معارف دین پرداخته و به همه سؤالات مردم در موضوعات مختلف پاسخ دهد و آنها را به بهترین شیوه راهنمایى کند. بدیهى است که چنین مرجع علمى مىتواند مورد اعتماد و تکیه گاه تودهها قرار گیرد و چنین پشتوانه علمى تنها به واسطه اتّصال به علم الهى مىتواند وجود داشته باشد به همین دلیل است که شیعه معتقد است علم امامان و جانشینان واقعى پیامبرصلى الله علیه وآله برگرفته از علم بیکران خدایى است. امام علىعلیه السلام درباره علامتهاى امام بر حق مىفرماید: ادامه مطلب... مهدویت اشاره : بسیارند پژوهشگران ، نویسندگان ، ادیبان ، شاعران ، سخنوران و هنرمندانی که خاموش و گمنام اما عاشق و دلباخته عمر خود را وقف برافروختن چراغ انتظار در شبستان غیبت نموده اند. اگر چه این گروه در نزد مولا و صاحبشان شناخته شده اند، اما حیف است که جامعة مهدوی ما کسانی را که سال ها به عشق امام مهدی (ع ) قلم زده اند و یا اثری را خلق نموده اند نشناسد. از این رو تصمیم گرفتم که از این پس در هر شماره موعود گفت وگویی داشته باشیم با یکی از این عزیزان . امید که مقبول حضرتش واقع شود. در این شماره با فقیه عالیقدر حضرت آیة اللهالعظمی حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی ـ که به حق از شیفتگان و ارادتمندان حضرت بقیة اللهالاعظم ، ارواحناله الفداء، و از نویسندگان پرتلاش عرصه مهدویت و انتظار هستند ـ به گفت وگو نشسته ایم . پیش از پرداختن به متن این گفت وگو لازم است که اشارة مختصری به زندگی و آثار این فقیه وارسته داشته باشیم . ایشان در 19 جمادی الاول 1337ق . در گلپایگان دیده به جهان گشودند. پدر بزرگوارشان حضرت آیة الله مرحوم آخوند ملامحمد جواد صافی از علمای بزرگ و از اخیار و اوتاد زمان خود و صاحب تألیفات ارزشمندی درفقه ، اصول ، کلام ، اخلاق و شرع و تفسیر احادیث بودند. مادر ارجمند ایشان نیز بانویی فاضل و شاعر و شیفتة اهل بیت عصمت و طهارت (ع ) بودند. ادامه مطلب... خانه مهدى (عج) کجاست؟ اشاره: پنهان زیستى حضرت مهدى(ع) نه تنها چگونگى زندگى آن حضرت را در هالهاى از اسرار فرو برده که بسیارى از موضوعات مربوط به حیات آن حضرت را نیز جزو امور پنهان نظام هستى قرار داده است. یکى از مهمترین این امور پنهان، محل زندگى آن حضرت در طول غیبت ایشان است. از این رو بسیارى علاقهمندند بدانند که خورشید پنهان در کدامین بخش از این کره خاکى به گذران عمر مىپردازد و به بیان دیگر کدامین قسمت از زمین این منزلت را دارد؟ در این مقاله تلاش شده که به این پرسش پاسخ داده شود. میلیونها انسان عاشق و شیفته صدها سال است که در هر پگاه آدینه زبان به ندبه مىگشایند و اینگونه مىسرایند: لیت شعرى أین استقرّت بک النّوى بل أىّ أرض تقلّک اوثرى: أبرضوى أو غیرها أم ذى طوى؟ عزیز علىّ أن أرى الخلق ولاترى.[1] ادامه مطلب... مهدویت و امامت غیبت امام زمان(عج) آغاز غیبت امام عصر(عج) مىتوانست بحرانى در میان شیعیان ایجاد کند و موجب شگفتى و سرگردانى آنان گردد; اما این امر اتفاق نیفتاد، زیرا رسول خدا و ائمهى معصومین از همان آغاز همراه با معرفى امام مهدى(عج) به مسلمانان، وقوع غیبت آن حضرت و کیفیت آن را هم گزارش نموده بودند تا پذیرش آن از سوى آنان آسان گردد. خصوصاً آنکه عسکریین (امام هادى و امام عسکرى (علیهما السلام ) با کاهش ارتباط مستقیم خود با شیعیان و گسترش و تقویت نهاد وکالت، آمادگى لازم پذیرش این امر را بیش از پیش فراهم ساختند. در این نوشتار به بررسى برخى از مباحث غیبت آن حضرت و علل آن پرداخته مىشود. آیا مسئله غیبت مختص به امام زمان(عج) است؟ اکبر اسد علیزاده مسألهى غیبت مختص به امام عصر ـ ارواحنا فداه ـ نیست. طبق بیان قرآن کریم و روایات فراوان، تعدادى از پیامبران گذشته، از جمله: صالح، یونس، موسى، عیسى و خضر(علیهم السلام) نیز به عللى، همچون امتحان امت خود، غیبت اختیار کرده، از انظار مردم پنهان شدهاند! ابوبصیر مىگوید: ادامه مطلب... مهدویت و فرقه هاى انحرافى مدخل: اصالت مهدویت و ادعاهاى باطل مساله ى حضرت بقیة الله الاعظم، مهدى موعود (عج)، یکى از بارزترین و بدیهى ترین مسایل اسلامى و مورد تایید و اعتقاد همه ى مسلمانان به ویژه شیعیان است، زیرا صدها آیات قرآنى و روایات نبوى این مساله ى با اهمیت را به طور گسترده و مبسوط عنوان و مطرح ساخته اند و جزئیات آن را با بیاناتى دقیق و روشن، ذکر کرده اند، به طورى که ابهامى براى کسى باقى نگذاشته اند . تمامى فرق اسلامى - تقریبا - این آیات و روایات و مفاد آن ها را به نحوى درکتب حدیثى و کلامى و تفسیرى و احیانا رجالى و تاریخى خود متعرض شده اند و درباره ى آن به شکل هاى مختلف سخن گفته اند، تا جایى که مى توان ادعا کرد که کم تر دانشمند و عالمى، بلکه مسلمانى یافت مى شود که به این موضوع مهم و خطیر نپرداخته، یا این که این مطلب به گوش او نرسیده باشد . شاهد روشن و قوى این مدعا، صدها کتابى است که در طول تاریخ، با استفاده از این نام شریف و مقدس به وجود آمده است . اما این مساله ى مقدس و بدیهى - بسان هر مساله ى دیگر دینى و اسلامى حتى مانند الوهیت و ربوبیت و نبوت و رسالت - گه گاهى مورد سوء استفاده ى افراد یا گروه هایى البته با انگیزه هاى شخصى یا سیاسى، قرار گرفته و مى گیرد و اهداف و اغراض خاصى از این عمل دنبال شده و مى شود . ادامه مطلب... 3- علماء و احسائى از علماى معاصر و غیر معاصر او، به خاطر عقاید باطله، چیزى جز تکفیر و تفسیق و نکوهش و ذم او نقل نشده است که به اسامى بعضى از آن ها اشاره مى کنیم: 1- سید محمد مجاهد; نویسنده ى مناهل (متوفى 1242 ه .) 2- سید مهدى طباطبایى; فرزند نویسنده ى کتاب ریاض (متوفى 1260 ه .) 3- شیخ محمد حسین; نویسنده ى فصول (متوفى 1261 ه .) 4- سید ابراهیم قزوینى; مؤلف ضوابط (متوفى 1262 ه .) 5- شهید سوم شیخ محمد تقى قزوینى (متوفى 1264 ه .) 6- شیخ شریف العلماء (متوفى 1265 ه .) 7- شیخ محمد حسن مؤلف جواهر (متوفى 1266 ه .) 8- ملا آقا دربندى; مؤلف کتب خزائن الاصول و خزائن الاحکام (متوفى 1285 ه .) 9- میرزا محمد باقر خوانسارى; نویسنده ى روضات الجنات (متوفى 1313 ه .) 4- تحصیلات شیخ ادامه مطلب... فیلمسازان آمریکایی مهدویت را نشانه گرفته اند با توجه به اینکه فرمودید غرب پی برده که جوهره تفکّر شیعی بحث مهدویت است، چه اقداماتی را در مقابله با آن در عرصه های مختلف انجام داده است؟ بگذارید برای جواب به این سؤال بسیار مهمتان من مقداری به عقب برگردم. مهدویت از کی برای غرب یک دغدغه شد. اولاً، این نکته را خدمتتان عرض کنم بعد از مسأله ظهور صفویه در ایران و اوجگیری اهداف استعماری غرب نسبت به شرق و اینکه ایران را می خواست دروازه هند بکند، مسأله مذهب ما هم برای آنها جدّی شد، عثمانی سنی بود و ما شیعه و آنها هم از این استفاده کردند. آنجا به طور جدّی وارد شناخت مبانی مذهبی ما شدند که از آن برای خود استفاده کنند. یکی از مواردی که اینها به آن پی بردند مسأله «باب بودن» بود. یعنی آنها متوجه شدند که ما در اعتقادات اسلامی یک منجی داریم که زمانی ظهور می کند و لذا سعی کردند که از این موضوع برای رسیدن به اهداف سلطه جویانه خود استفاده کنند. اینکه شما می بینید «مستر همفر» در کتاب خاطراتش ذکر می کند که چطور ما محمدعلی باب را انداختیم در این فضا و گفتیم تو بابی و امام زمانی به نحوی نشان می دهد که غرب نسبت به تأثیر و اوج حضور این اندیشه در تمدن اسلامی شناخت پیدا کرده است، این را داشته باشید تا بعد برویم سراغ امام مهدی سودانی. آن کسی که در سودان حدود 100، 120 سال پیش قیام کرد و تحت عنوان مهدی درجهان مطرح شد. ادامه مطلب... چگونگى غیبت امام زمان (ع) یکى از موضوعاتى که پیرامون وجود حضرت مهدىعلیه السلام مطرح است، مساله چگونگى غیبت آن حضرت مىباشد; بدین معنا که آیا دیده نشدن آن حضرت همان ناپیدایى و غیبت جسمى است، یا به معناى ناشناسى و غیبت معرفتى مىباشد؟ انواع غیبت الف: غیبت معرفتى: غیبت معرفتى، همان غیبتشخصیتى و حقوقى است. در این فرض، امام زمانعلیه السلام از دید معرفتى ما مخفى است; یعنى آن حضرت به طور عادى زندگى مىکند و مردم کوچه و بازار او را ملاقات کرده و با او نشست و برخاست و معاشرت مىکنند و حضرت با مردم هم صحبت و همدم مىشود، ولى مردم شناخت و معرفتبه اینکه، این شخص امام زمانعلیه السلام است، ندارند. حکمت الهى چنین اقتضاء کرده که حضرت به وسیله ناشناس ماندن از خطرات احتمالى ستمگران و ظالمان در امان بماند تا ذخیرهاى براى روز مبادا باشد. روایاتى بر این نظریه دلالت مىکنند مثل: 1 - امام صادق علیه السلام فرمود: «ان فى صاحب هذا الامر سنن من الانبیاءعلیهم السلام سنة من موسى بن عمران و سنة من عیسىعلیه السلام و سنة من یوسف و سنة من محمدصلى الله علیه وآله فاما سنة من موسى بن عمران فخائف یترقب و اما سنة من عیسىعلیه السلام فیقال فیه ما قیل فى عیسىعلیه السلام و اما سنة من یوسف فالستر یجعل الله بینه و بین الخلق حجابا یرونه ولایعرفونه و اما سنة من محمدصلى الله علیه وآله فیهتدى بهداه و یسیر بسیرته; (1) در صاحب این امر (حضرت مهدىعلیه السلام) سنتهایى از پیامبرانعلیهم السلام است: سنتى از موسى بن عمران و سنتى از عیسىعلیه السلام و سنتى از یوسفعلیه السلام و سنتى از محمدصلى الله علیه وآله; اما سنتى که از موسىعلیه السلام دارد، آن است که خائف و منتظر فرصت نشسته است. اما سنتى که از عیسىعلیه السلام دارد آن است که دربارهاش بگویند آنچه را که درباره عیسىعلیه السلام مىگفتند. ادامه مطلب... حضرت مهدى (عجّ) در نگاه سبط اکبر(ع) مقدمه ارتجاع همه جانبه پس از رحلت پیامبراکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم و لزوم حضور جریانى روشنى بخش و راهنما در عرصههاى گوناگون، عاملى بود که «نظام امامت» را فلسفه وجودى بخشید و طبق آن، نظام امامت بعد از رسول اکرم صلىاللهعلیهوآلهوسلم عهدهدار مدیریت جامعه اسلامى مىشد و خطر هر نوع ارتجاع به نظام فاسد قبل از پیامبر را منتفى مىساخت و آیه «الیوم اکملت لکم دینکم و اتممت علیکم نعمتى» نیز بر این اساس تحقق مىیافت؛ زیرا با وجود ناظرى عالم و توانا و کارگزارى مقتدر و اصولگرا، دین الهى براى همیشه محفوظ مىماند. اما سرنوشت به گونهاى رقم خورد که سیستم امامت به حاشیه رانده شد و از کارکرد اصلى خود بازماند. از این روى منصوبان این نظام یکى پس از دیگرى، چشم به راه آخرین امامى بودند که با قدرت الهى کارکرد واقعى این نظام را به آن بازگرداند و او کسى نیست جز موعود آل محمد. حجم گسترده روایات امامان معصوم علیهمالسلام ، بخصوص امام على علیهالسلام که حتّى خود موفق به تشکیل حکومت اسلامى شد، گویاى این واقعیت است. به این ترتیب انتظار معصومان، از جمله امام حسن علیهالسلام ، براى ظهور مهدى موعود علیهالسلام را باید از این زاویه دید؛ یعنى ظهور امامى که با قدرت الهى به یکباره همه موانع را به کنار خواهد زد و جریان اصولىاى را که به حاشیه رانده شده، به متن جامعه بازخواهد گرداند و تمام ارتجاعهاى سیاسى، اقتصادى، اعتقادى، فرهنگى و... را نابود و پرچم جامعه نبوى را بر خواهد افراشت و به تمام معنا، اکمال دین و اتمام نعمت تحقّق خواهد یافت. با این رویکرد به موضوع مهدویت، برساحل احادیث امام حسن مجتبى علیهالسلام پیرامون آخرین موعود آل محمد صلىاللهعلیهوآلهوسلم مىنشینیم. ادامه مطلب...
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( سه شنبه 88/4/30 :: ساعت 11:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( دوشنبه 88/4/29 :: ساعت 11:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( جمعه 88/4/26 :: ساعت 11:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( دوشنبه 88/4/22 :: ساعت 1:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( دوشنبه 88/4/22 :: ساعت 11:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( پنج شنبه 88/4/18 :: ساعت 1:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( پنج شنبه 88/4/18 :: ساعت 1:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( دوشنبه 88/4/15 :: ساعت 11:0 صبح )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( یکشنبه 88/4/14 :: ساعت 1:0 عصر )
نوشته های دیگران ()
نویسنده متن فوق: » حسن زارع ( چهارشنبه 88/4/10 :: ساعت 1:0 عصر )
آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
آشنایی اجمالی با امام زمان(عج)
محتوای فیلم موهن علیه پیامبر چیست؟
انصار و یاران منجی موعود
نگاهی گذرا به برخی ویژگیهای دوران پس از ظهور
نشانههای حتمی خیلی وقت است که اتفاق افتاده!
رهیافتی به فلسفة قیام حسینی و پیوند آن با انقلاب مهدوی
از انتظار تا اجتهاد
آینده منتظر
انتظار و سازندگی اجتماعی
[عناوین آرشیوشده]